collage

Idrettshelga i Tromsø

Hva skjedde under idrettshelga i Tromsø? Leder i kretsen Geir Knutsen ønsket i helga velkommen til den siste Idrettshelga som Troms og Finnmark idrettskrets. Idrettshelga er idrettskretsens arena for å samle mennesker som er glade i idrett til fagligpåfyll.

Et av temaene som ble løftet opp var hvordan få til mer aktivitet og frivillighet etter pandemien. Fremtidskveld er et satsningsområde idrettskretsen har jobbet mye med i år. Sammen med nettverket for unge ledere i Troms og Finnmark har vi besøkt 28 kommuner for å høre hvordan det går med frivilligheten og idretten i kommunene. Status og erfaringer ved Fremtidskveld var derfor en naturlig del av idrettshelgas program. Det som går igjen i tilbakemeldingene er at det er mangel på frivillige til å drive aktiviteten i idrettslagene.

Barneidrettsbestemmelser i norskidrett er et annet relevant tema i disse dager. Det ruller stadig opp nyhetssaker hvor bestemmelsene for barneidretten brytes.  Astrid Strandbu fra styre i NIF ga oss en oppdatering på hvorfor vi har bestemmelsene og rettighetene, og hvorfor det er viktig at de følges av alle.

Økonomi som barriere og arbeid mot utenforskap i idretten er noe Krokelvdalen IL i Tromsø jobber godt med. Under idrettshelga delta de hvordan de jobber med dette. Takk til leder i Krokelvdalen IL, Morten Rikardsen og Pablo Vargas for gode tips og inspirasjon.

Dersom norsk idrett skal lykkes med å øke antall ungdom i aktivitet med 50 000 må vi forstå bedre hva som påvirker motivasjonen til unge for å drive idrett, allsidighet og læring mellom individuell-/lagidrett og samspillet mellom topp og bredde. Hvordan kan vi jobbe for å stoppe frafallet i ungdomsidretten? Magnus Leonhardsen idrettskretsen, Tor Oscar Thomassen Olympiatoppen Nord, UIT og Robin Bergfald akademileder i Tromsø IL belyser denne problemstillingen for oss.

Idrettshelga rundes av med et inspirerende innlegg fra Tom Høgli. Hvordan kan vi bygge et godt lag? og viktigheten av idretten som arena for å bygge trygghet og identitet. «det handler om å høre til en plass».

Vi takker for deltakelsen på vår idrettshelg.