Foto: Vetle Eggen- Varaorfører Sigrid Bjørnhaug Hammer overasket Johnni på flyplassen

Årets ildsjel kretsvinner Troms og Finnmark

Johnni Håndstad fra BUL Tromsø Friidrett er Troms og Finnmark Idrettskrets sin kretsvinner! Vi håper Johnni blir en av finalistene til Årets ildsjel på idrettsgallaen 6. januar.

Navn: Johnni Håndstad

Alder: 69

Idrett: Friidrett

Idrettslag: BUL- Tromsø Friidrett

Idrettskrets: Troms og Finnmark

Johnni Håndstad har brukt nesten hele sitt liv på friidrett. Til jul blir han pensjonist, men han har ingen planer om å gi seg av den grunn. Derimot betyr det mer tid til idretten han er så glad i.

Allerede i 1975 begynte Håndstad sitt arbeid i kretsstyret i Troms Friidrett. Bortsett fra noen få år med pause, har han vært med i styret i 39 år. 28 av årene har han sittet som leder, noe han fortsatt gjør. I tillegg sitter han også som styreleder i BUL- Tromsø Friidrett. Som om ikke det var nok, sitter han i tillegg som styremedlem av Barents-komiteen, som arrangerer landskamper med Norge, Sverige, Island og Finland. Han har gjort en formidabel innsats for friidretten i hele Norden. 69-åringen sitter også i anleggskomiteen i Norges Friidrettsforbund- der han jobber med å kontrollere anlegg og videreutvikle standarden på friidrettsanlegg rundt i landet.

I mange år har Håndstad jobbet for å få på plass en friidrettshall i Tromsø, det har vært mange møter med kommunen. Nå har han endelig fått på plass en komite som skal planlegge dette. Uten en friidrettshall har Håndstad arrangert mange treningssamlinger for hele kretsen, hvor utøvere fra ulike klubber kan trene sammen.

Da BUL-Tromsø friidrett tok på seg Barents-games og NM i friidrett for veteraner og KM, var han ikke sent ute med å ta på seg oppgaven som stevneleder. Utallige timer ble brukt på forberedelser, planlegging og gjennomføring av arrangementene. Han brukte også store deler av ferien sin på å bygge en trapp opp til speakerhuset og andre forbedringer på tribunen.

Håndstad holder også dommerkurs, og stiller opp som dommer på nesten hvert stevne klubben arrangerer. De siste årene har klubben arrangert en del småstevner gjennom sommeren for å holde aktiviteten i gang. Håndstad har brukt store deler av sine somre på å stille opp som frivillig her.

69-åringen har faktisk deltatt i veteran VM i friidrett i spyd- og sitter på masse kunnskap om dette. Han har uttalt et ønske om å bli trener nå som han blir pensjonist.

Håndstad utfører sitt arbeid med sterk lidenskap, han gjør alt for friidretten. Alt har han gjort helt frivillig. Hans egne barn har aldri drevet med friidrett- men det har ikke stoppet han. Han har betydd mye for friidretten i Nord-Norge og hele Norden. Han har vært en god støttespiller for mange av utøverne i mange år, og hans innsats har betydd mye for mange.

127A5019 kopi.jpg

Foto: Vetle Eggen