Vi heier på en tryggere idrett

Idrettskretsen jobber for en tryggere idrett

I mars og april har vi mange lærerike og viktige foredrag, workshops, kurs og temakvelder for tillitsvalgte i idretten som ønsker å bli tryggere i rollen og skape tryggere idrett.

I mars har vi flere foredrag for idrettslag for å skape en tryggere idrett. Gjennom 5 foredrag og workshops skal vi gi tillitsvalgte i mange idrettslag økt kompetanse innen trygg og etisk idrett.

Sammen med samarbeidspartner Nok. Sogn og Fjordane skal vi på besøk med foredrag tre steder i Sogn og Fjordane. Da er tema Trygg på trening, arbeidet vi gjør for å forebygge og håndtere seksuelle trakassering og overgrep i idretten.

5. mars i Nordfjordeid og 18. mars i Stryn.

Videre setter vi fokus på rasisme, hets og diskriminering i idrett, da med både foredrag og workshop. Her vil deltakerne få en kort presentasjon av Daniel Hatland i Norges idrettsforbund, samt få diskutere ulike situasjoner.

18. mars i Bergen og 19. mars i Førde.

For de som er i styret i idrettslag tilbyr vi styrekurs. Der lærer deltakerne mer om ansvaret de har, kort om økonomi og litt om drift av idrettslag. Dette for å trygge dem i sin rolle og tryggere drift av idrettslagene.

Digitalt 11. mars og 25. april.

I april har vi foruten overnevnte styrekurs også møteplass for ungdom og en digital temakveld om barneidrettsansvarlig.

«Å vokse med idretten – hvilke muligheter fins» er overskriften 12. april i forkant av idrettskretstinget.

Barneidrettsansvarlig er en viktig rolle for å skape en trygg barneidrett og vi har digital temakveld 22. april.

Trygg forvaltning av idrettslaget midler er i fokus i digitalt økonomikurs 30. april.

Ved siden av foredrag så tilbyr vi også veiledning innen en rekke fagfelt som er med på å gjøre idretten tryggere, som f.eks. NIFs lov og lovnorm for idrettslag, politiattest, og retningslinjer.

Norges idrettsforbund tilbyr gratis varslingskanal (Mitt Varsel) for sikker og trygg mottakelse og behandling av varsler av ulik karakter. Les mer her.

For alle foredragene/kursene kan en melde seg på ved å klikke på datoene over.