veiledningogskjemaer.jpg

Veiledning for utarbeidelse av idrettspolitisk Handlingsprogram

Felles for alle idrettsråd er formålet om å styrke lokale rammevilkår for idrettslagene, noe som må gjøres gjennom politisk påvirkning. Idrettskretsen ønsker å samarbeide med og veilede idrettsrådene til å utarbeide sine egne idrettspolitiske handlingsprogram, som gjør det enklere å jobbe nettopp dette. Hvordan vi arbeider og på hvilken måte ditt idrettsråd kan bli bedre på politisk påvirkning leser du her.

Hensikten med et idrettspolitisk handlingsprogram

I følge lovnormen skal alle idrettsråd vedta en handlingsplan på sitt årsmøte som skal fortelle hva idrettsrådet ønsker å arbeide med frem til neste årsmøte.

Hovedmålet med handlingsplanen er å vise hvordan idrettsrådet skal jobbe for å styrke forholdene for idretten i kommunen, og spesielt hvordan idretten ønsker at kommunen skal legge til rette gjennom ulike rammevilkår. For å opprettholde og styrke disse rammevilkårene er idretten nødt til å formidle sine meninger til kommunens administrasjon og politikere med gode argumenter og felles budskap i bunn. På samme måte som et politisk parti formidler sin politikk gjennom sine lokale partiprogram, er det en styrke for idrettsrådet å samle støtte fra hele idretten i kommunen til et felles idrettspolitisk handlingsprogram. Spørsmål som bør besvares i dette dokumentet er:

• Hvilke utfordringer har idrettslagene med å utvikle aktiviteten i kommunen de kommende 5-10 årene?
  • Hvilke idrettsanlegg ønsker idretten realisert de kommende 5-10 årene?
  • På hvilken måte kan kommunen samarbeide med idrettslagene og hjelpe dem med utfordringene de møter de kommende 5-10 årene?
  • Hvilke rammevilkår og ordninger må opprettholdes eller utvikles for at idretten skal kunne utvikle seg de kommende 5-10 årene?

Les hvordan din kommune kommer ut med hensyn til rammevilkår sammenlignet med alle de andre kommunene i Vestfold og Telemark her!

Handlingsplan = Idrettspolitisk handlingsprogram.

Et tydelig dokument, jobbet ut i felleskap mellom alle idrettslagene i kommunen og årsmøtevedtatt, vil etter vårt syn være et svært sterkt politisk dokument. Idretten er den største frivillige aktøren i enhver kommune og har muligheten til å drive med reell påvirkning gjennom idrettsrådet. Handlingsplanen blir dermed til et idrettspolitisk handlingsprogram.

Selve dokumentet skal være kortfattet og enkelt å forstå for kommunens administrasjon og politikere, og bør dermed ikke være på mer enn 3-4 sider totalt.

VTIK har utarbeidet en mal for et idrettspolitisk handlingsprogram som kan leses her. Se også nederst på denne siden for eksempler fra idrettsråd i Vestfold og Telemark som har utarbeidet egne handlingsprogram.

Hvordan utarbeider idrettskretsen og idrettsrådet det idrettspolitiske handlingsprogrammet i felleskap?

Idrettskretsen tilbyr å lede prosessen med utarbeidelse av idrettspolitisk handlingsprogram. Vi kan bidra med et objektivt syn på idrettens utgangspunkt i kommunen og veilede idrettsrådet og idrettslagene til å finne sine viktigste fanesaker. Prosessen deler vi opp i tre deler.

Del 1 - Kartlegging og medvirkning

• Kartlegging av idrettens nå-situasjon og rammevilkår for idretten i kommunen ved bruk av statistikk og undersøkelse av "Idrettens rammevilkår i DIN kommune"
  • Medvirkningsprosess gjennom spørreundersøkelser og/eller møter med idrettslagene der de mest sentrale utfordringene idretten står overfor de 5-10 neste årene avdekkes
  • Eventuelt egne møter for å kartlegge det totale idrettsanleggsbehovet i kommunen de neste 5-10 årene

Del 2 - Utarbeidelse av dokumentet og årsmøtevedtak

• Idrettskretsen og idrettsrådet utarbeider forslag til selve dokumentet som utgjør det idrettspolitiske handlingsprogrammet og sender det på høring til de som har vært med på medvirkningen.
  • Endelig forslag ferdigstilles og legges frem som egen sak på idrettsrådets årsmøte

Del 3 - Idrettspolitisk påvirkning i praksis og revidering av innholdet

• Gjennom samarbeidsavtalen med kommunen bør idrettsrådet få mulighet til å presentere sitt idrettspolitiske handlingsprogram for administrasjon og politikere minst en gang i året. I tillegg, etter behov, bør det arbeides for å løfte opp de viktigste sakene som politiske saker i kommunestyre og aktuelle utvalg i løpet av året.
  • Det idrettspolitiske handlingsprogrammet skal ikke være et statisk dokument, men tas opp på hvert årsmøte i idrettsrådet - slik at det kan oppdateres og utvikles.

Ta kontakt for å sette i gang dette arbeidet i ditt idrettsråd!

Ansvarlig for idrettsråd i Vestfold og Telemark idrettskrets hjelper ditt idrettsråd i gang med dette arbeidet. Ta kontakt med:

Øyvins Gonsholt - oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no - 419 00 129

Eksempler på idrettspolitiske handlingsprogram som er utarbeidet i Vestfold og Telemark

Nome idrettsråd og Kragerø idrettsråd utarbeider sine idrettspolitiske handlingsprogram høsten 2020. Disse vil offentliggjøres her så fort de er ferdige, slik at de kan fungere som eksempler for andre.