Innhold i dette kapittelet

Leveregel 7: En demokratisk idrett

Leveregel syv handler om hvordan idretten er organisert, og hvilke prinsipper vi legger til grunn for vårt fellesskap.

Idretten skal bygge på demokratiske prinsipper der alle medlemmer har rett til å være med, til å uttrykke seg og bli tatt på alvor.

Vi viser lojalitet til demokratiske prosesser og fattede vedtak, samtidig som vi beskytter mindretallet.

I hjertet av demokratiet i idretten er tillitvalgte, styrene og årsmøtene. Uten den uvurderling innsatsen som tillitsvalgte gjør på alle nivåer, og frivilligheten som bærebjelke, ville ikke idretten hatt den kraften og gjennomføringsevnen vi har i dag.

Medlemsbaserte frivillige organisasjoner, som Norges idrettsforbund, og alle særforbundene, idrettskretsene og idrettslagene, er grunnlaget for sivilsamfunnet i Norge. Sammen skaper vi sosiale fellesskap og trygge rammer, og gir medlemmene mulighet til å engasjere seg og delta i saker og aktiviteter de brenner for.

Idrettstinget

Idrettstinget er Norges idrettsforbunds og olympiske og paralympiske komité (NIF) sitt øverste demokratiske organ og høyeste myndighet, og holdes hvert andre år. Idrettstinget har det øverste idrettspolitiske ansvar for all idrett i Norge, vedtar langtidsplanen Idretten Vil! og idrettens lover og regler, og sikrer at norsk idrett styres etter demokratiske prinsipper.

Medlemsmodellen

Norsk idrett bygger på prinsippet om medlemskap. Mens du og jeg er medlem i et idrettslag, er det særforbundene, idrettskretsene og idrettslagene som er medlem i Norges Idrettsforbund. Er du nysgjerrig på hvordan idretten henger sammen? Ta en titt og lær mer om idrettens organisering.

Idrettslaget

Idrettslagene utgjør det lokale grunnplanet i idrettsorganisasjonen og er verdifulle fellesskap for alle aldre. Gjennom sin frivillige virksomhet er de en viktig og nødvendig del av gode lokalsamfunn. Lag med én idrett kalles særidrettslag, mens lag med flere grupper av idretter kalles fleridrettslag. Lær mer om hvordan du kan stifte, drifte og utvikle et idrettslag.

Demokratiet bestemmer

Idretten vil! er norsk idretts langtidsplan hvor målene for idretten for de neste fire årene står beskrevet. Idretten vil! sin oppgave er gi å gi retning og rammer for hvordan vi skal jobbe sammen de neste årene for å styrke idrettstilbudet og fellesskapet i norsk idrett, og hvilke prioriteringer vi må gjøre for at våre felles ressurser skal strekke til lengst mulig. Idretten vil! vedtas på Idrettstinget hvert fjerde år.