Innhold i dette kapittelet

Leveregel 9: En godt styrt idrett

Idretten skal være en organisasjon som vektlegger etiske standarder, godt styresett, og bærekraftige løsninger.

Vi forvalter fellesskapets ressurser med respekt, jobber mot korrupsjon og tar hensyn til klima og miljø i all vår virksomhet.

Godt styresett og bærekraft omfatter nesten alt vi holder på med som idrettsorganisasjon. Det handler ikke bare om hva vi gjør, men hvordan vi gjør det.

Med nesten 2 millioner medlemskap og over 9000 idrettslag over hele landet, er idretten en fantastisk drivkraft. Alle generasjoner er med, og idretten engasjerer langt utover de som er aktive. Nettopp derfor har også idretten en viktig rolle å spille i den globale dugnaden for å nå bærekraftsmålene, og hvordan vi styres har reelle konsekvenser langt utenfor vår egen virksomhet.

Godt styresett og bærekraft er et ansvar vi tar på alvor, og vi ønsker å vise både våre medlemmer og norsk befolkning at vi er deres tillit verdig.

Etiske leveregler

De etiske levereglene oppsummerer våre felles forventninger til oppførsel og samhandling, og til etisk praksis på tvers av organisasjonen. De gir oss en viktig felles ramme og et «etisk levevis» som oppfordrer alle i idretten til å tenke og handle på en måte som ivaretar hverandre, idrettsaktiviteten og organisasjonen.

Godt styresett

Godt styresett innebærer en styringsmodell som er demokratisk, gjennomsiktig og ansvarliggjort. Det innebærer å sikre god styring, tilsyn og ansvarlighet, og gode prosesser for å velge representanter, ta beslutninger og legge strategier og planer. Det inkluderer også prinsippene vi har for å forvalte våre ressurser, både menneskelige og materielle.

Idrett og bærekraft

Verden står overfor betydelige sosiale, miljømessige og økonomiske utfordringer som påvirker et økende antall mennesker over hele verden. Norsk idrett ønsker å være en del av løsning, og ikke en del av problemet, og har et målrettet arbeid for å utfordre og utvikle oss til å være en bærekraftig idrettsorganisasjon.

Idrettens miljøfond

Vil du sette i gang med miljøtiltak i ditt idrettslag? Miljøfondet for idretten deler ut midler til prosjekter som er med på å fremme bærekraftig idrett og redusere idrettens belastning på miljøet. Fondet er et samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, og vi vil dele ut fem millioner i løpet av de neste tre årene. Lag ditt eget bærekraftsprosjekt og bli med å gjøre en forskjell!

Plastsmart idrett

Gjennom å kartlegge plastbruk, utarbeide veikart og identifisere måter å nå ut med relevante tiltak skal idretten redusere bruk av unødvendig engangsplast og minimere plastavfall som kommer på avveie. Plastsmart idrett har vært et samarbeid mellom Norges idrettsforbund og WWF Verdens naturfond siden 2019.

Forvaltning

Hvordan vi forvalter fellesskapets ressurser er viktig, og det gjelder også i idretten. Fra tippemidler som deles ut hvert år, til støtte fra fylkeskommunale og kommunale støtteordninger, til prosjektstøtte – det er viktig at vi utviser klokskap, etterrettelighet og kontroll.