Innhold i dette kapittelet

Leveregel 3: En ærlig idrett

I idretten er ærlighet både en verdi, og en leveregel. Som verdi, gir ærlighet en tydelig ramme for oss selv, for aktiviteten og organisasjonen, nasjonalt og internasjonalt.

Som leveregel er betydningen knyttet til at idretten skal være en arena hvor vi som medmennesker er ærlige, redelige og har god rolleforståelse.

Vi vurderer egen habilitet, viser vilje og evne til å drøfte etiske dilemma, og har rom for diskusjon og uenighet i åpenhet.

Ærlighet som verdi

Idretten vil! er norsk idretts langtidsplan som vedtas av Idrettstinget. I juni 2023 ble Idretten Vil! for 2023 til 2027 vedtatt. Som del av langtidsplanen er også ærlighet som verdi beskrevet.

Ærlighet og habilitet

Om du skal være med å fatte en beslutning, er habilitet er et viktig prinsipp å ivareta. Det betyr at om du har en tilknytning til saken som skal behandles eller andre personer som er berørt av saken, er du inhabil. Å være ærlig, og vurdere sin egen habilitet, er viktig for en troverdig og åpen idrett.

Etiske dilemma

For å finne gode løsninger på etiske dilemma trenger idretten åpne og ærlige diskusjoner. Etiske dilemma er nettopp dilemma fordi viktige verdier eller hensyn står opp mot hverandre og det kanskje ikke blir mulig å ivareta alle som blir berørt på en like god måte. Etisk råd har nettopp dette som sitt område, og er en viktig ressurs i arbeidet med etiske dilemma.