Fygi tilbyr en digital handelsopplevelse som blant annet effektiviserer betaling og frigjør tid. Illustrasjonsfoto: Erik Ruud / Norges idrettsforbund

Ny kioskløsning gir kortere vaffelkø og mer mynt i klubbkassa

Norges idrettsforbund inngår samarbeid med Buypass og Fygi for å effektivisere kioskløsninger under idrettsarrangementer. Dette vil gi mer effektiv betaling, bedre kontroll på varer, inntekter og oppgjør.

– Både små og store idrettsarrangementer drives ofte av frivillige ved siden av jobb og familie. Ved å forenkle alt fra betaling i kafeen eller kiosken– til salg av inngangsbilletter, parkeringsbilletter og klubbeffekter, fjernes unødvendige tidstyver og gjør jobben lettere for alle, sier Pål Kristen Rønnevik, leder for modernisering og digitalisering i Norges idrettsforbund.

Den nye kioskløsningen er tilgjengelig for alle idrettsklubber tilknyttet Norges idrettsforbund. Det krever ikke noe utstyr for å ta løsningen i bruk, og en enkel og brukervennlig veiviser gjør det raskt og intuitivt å sette opp og komme i gang.

Digital kvittering
– Kundene bestemmer selv om de vil betale med kort eller Vipps, og viser sin digitale kvittering frem i kiosken som viser hva de har betalt for. På denne måten blir det også mye lettere for kasserer å holde styr på klubbkassa, sier Amund Skaaden, som står bak selskapet Fygi. Fygi har utviklet kioskløsningen i samarbeid med Norges idrettsforbund og Buypass.

Løsningen koster 199 kroner per måned og klubben betaler et transaksjonsgebyr på 2,99 prosent av omsetningen som gjøres gjennom kioskløsningen. Det inkluderer gebyr til kortselskap og Vipps. Idrettsklubben får automatisk tilbakebetalt 10 prosent kickback av transaksjonsgebyret.

Flere ombord
Flere idrettsklubber har allerede testet løsningen.

– Vi i Fjellhammer IL er veldig fornøyde med systemet til Fygi. Køproblemene i kioskene våre i pausen har blitt mindre, og vi får inn flere kunder på kortere tid. Dette gjør hele opplevelsen av å være på kamp hos oss bedre, sier Eirik Hornnes Hybertsen, sports og markedskoordinator i Fjellhammer IL.

– Systemet fra Fygi gjorde at vi fikk redusert køen i pausen, da det alltid er veldig travelt i kiosken. Kapasiteten ble bedre, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra både tilskuere og kioskvakter, sier Pål Tønnesen, kommersiell leder i Sarpsborg 08.

– Vi testet ut systemet i vår halvårlige dorulldugnad. Her møter folk opp i hallen og gjør sine kjøp. Det var mellom 60 og 70 prosent som benyttet seg av denne løsningen, og jeg kan anbefale dette til bruk for dugnadssalg, sier Ine Sponnich, økonomiansvarlig i Drammens Turnforening.

NIF inviterer til et webinar onsdag 10. mai klokken 20.00 for alle som er interesserte i å høre mer om løsningen. Det er helt uforpliktende å delta. Klikk her for å delta i webinaret.

Om Fygi
Fygi er et programvareselskap som med sine digitale handelsløsninger, skaper effektive og gode opplevelser. Skybaserte selvbetjeningsløsninger frigjør personalets tid og reduserer kostbar maskinvare.

Om Buypass
Buypass er en ledende totalleverandør av ID-, signerings- og betalingsløsninger, som tilpasses kundenes ulike behov. Kundene er blant annet aktører innen ansvarlig spill, idrett, kommuner, helseforetak og offentlig forvaltning. Over tre millioner nordmenn benytter løpende en eller flere av Buypass’ tjenester.

Les mer om løsningen her.