Foto: Jens Erik Thyholdt

Idrettsstyret sier ja til nasjonalanlegg for vektløfting i Førde

Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité ønsker at Førde Arena blir nasjonalanlegg for vektløfting.

Vedtaket som ble fattet under styremøtet 14.-15. mars, lyder som følger:

1. Idrettsstyret vedtok etter søknad fra Norges Vektløfterforbund å innstille til Kulturdepartementet på at Førde Arena skal bli nasjonalanlegg for vektløfting.
  2. Idrettsstyret forutsetter at arenaen innfrir krav til å avholde internasjonale mesterskap.

– Det er i dag seks nasjonalanlegg i Norge, og bare ett av disse er for en sommeridrett. Norges Vektløfterforbund er både stolte og ydmyke over denne tilliten fra Norges idrettsforbund – og vil stå på videre for å vise oss tilliten verdig. EM 2016 i Førde ble utropt til det beste EM noensinne, sier Stian Grimseth, president i Vektløfterforbundet, i en pressemelding.

VM i vektløfting i 2025 er tildelt Førde.

– Fra Norges idrettsforbund sitt ståsted er vi glade for å kunne innstille Førde Arena som nasjonalanlegg for vektløfting. Førde har stolte tradisjoner som arrangør av store internasjonale konkurranser i vektløfting. Dersom Kulturdepartementet godkjenner innstillingen, vil dette ha stor betydning for denne idretten, både lokalt, regionalt og nasjonalt, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Ordfører i Sunnfjord kommune, Jenny Følling, er svært begeistret for avgjørelsen.

– Dette er veldig gledelig og en stor annerkjennelse av det sterke vektløftermiljøet vi har i Sunnfjord. Å bli innstilt som nasjonalanlegg er en stor ære og en fjær i hatten til alle som i mange år har jobbet for å få til dette. Et slikt anlegg vil tjene flere idretter i regionen vår.