Ingen andre fikk så mange high fives eller tok så mange selfies i hele Vestfold i går som statsminister Støre på besøk hos Sandefjord Turn & Idrettsforening. Foto: Fredrik Ødegaard

Samtaler og selfies med Støre og Sandefjord Turn & Idrettsforening

I går var statsminister Jonas Gahr Støre på besøk hos Sandefjord Turn & Idrettsforening. Et særdeles aktivt, engasjert og engasjerende idrettslag fortalte om medlemsvekst under pandemien, anleggsutfordringer og en frivillighet i endring.

– Det er viktig og forbilledlig at sentrale politikere, og helt spesielt at statsministeren, reiser ut og møter idrettslagene.  Det er viktig for beslutningstakerne å forstå hverdagen der idretten drives, og det er inspirerende for ildsjeler i lokalsamfunnet å få besøk av statsministeren, sier idrettspresident Berit Kjøll etter å ha vært med på møtet mellom statsminister Jonas Gahr Støre og STIF.

Over nystekte vafler og kaffe – naturligvis – diskuterte statsministeren med leder og daglig leder i idrettslaget, Morten Brændvang og Evy Kruse, idrettspresidenten og leder i Vestfold og Telemark idrettskrets, Hans Martin Bærefjell. Idrettslaget fortalte om tidlig og målrettet innsats for å sikre de sosiale miljøene i alle idrettene under pandemien, noe som resulterte i medlemsvekst – og ikke nedgang – gjennom korona. Idrettslaget snakket om utfordringer med anlegg, om en frivillighet i endring der flere ønsker å være tett på idrettene – alle 12 av dem – og færre ønsket å stille som tillitsvalgte ledere. STIF har 1,5 betalte årsverk på sine snaue 1300 medlemmer og fortalte hvordan de ansatte la til rette for at de frivillige kunne konsentrere seg om selve idretten.

– Vi opplevde at statsministeren lyttet og hadde satt seg inn i utfordringene idretten har. Inkluderingsmidlene fra Kulturdepartementet var kjent stoff, og han var godt kjent med satsingen på Fritidskasser i alle kommuner. I tillegg fikk vi løftet utfordringene anleggsbyggerne har med mellomfinansiering ved bygging av idrettsanlegg. Jeg kan heller aldri la være å la politikerne få vite at vi husker at Hurdalsplattformen lover full og rettighetsfestet momskompensasjon, forteller Kjøll.

Saken fortsetter under bildet.Daglig leder Evy Kruse og styreleder Morten Brændvang fortalte statsministeren om hverdagen i Sandefjord Turn & Idrettsforening. Foto: Fredrik Ødegaard

Etter praten gikk statsministeren ned til håndballgruppa i STIF og fikk både skyte straffer på en dyktig og entusiastisk ung keeper, snakke med utøverne og la seg avbilde på et utall selfies.

Besøket ble verdsatt av klubben, av utøverne og av de tillitsvalgte fra byen og fylket – og det var viktig for både idrettskrets og idrettsforbund at statsministeren tok seg tid og anledning til å oppleve idrettshverdagen fortalt av idrettslaget selv.

Fullt mål for statsminister Støre og idrettspresident Kjøll hos Sandefjord Turn & Idrettsforening i går. Foto: Fredrik Ødegaard