Foto: Therese Husby
Jeanette Hegg Duestad stakk av med både prisen for årets kvinnelige utøver og hedersprisen. Foto: Therese Husby

Topp og bredde ble feiret

Idrettens festaften ble en flott feiring av både topp- og breddeidretten i Vestfold og Telemark.

Den kanskje mest fornøyde under utdelingen i Skien fredag kveld var skytter Jeanette Hegg Duestad fra Re i Tønsberg kommune. Hun vant ikke mindre enn to priser, både for årets kvinnelige utøver og æresprisen. Under skyte-VM i Egypt tidligere i høst vant hun hele fire gull og det var derfor ingen stor overraskelse at hun stakk av med prisen for årets kvinnelige utøver. At hun også fikk æresprisen kom derimot som en stor overraskelse på henne.

Fredrik og XO.jpg

Årest parautøver ble Fredrik Solberg mens Exauce Mukubu ble årets mannlige utøver. Foto: Therese Husby.

- flere eliteutøvere har tatt store steg de siste årene og det gror godt blant talentene i fylket, sier Eirik Hanssen, fagkonsulent for Olympiatoppen Østlandet og leder av juryen. Både Jeanette og Exauce Mukubu, som begge vant priser, har tidligere vært en del av Vestfold og Telemark toppidrett. Dette viser at det er mulig å utvikle seg som toppidrettsutøver utenfor de store idrettsmiljøene i Oslo.

Det ble også delt ut priser til breddeidretten. Eidanger IL ble kåret til årets idrettslag mens Mari Hagen fra Urædd turn vant prisen for årets breddetrener. I en alder av bare 24 år har Hagen allerede markert seg som engasjert trener i allidrett, turn og cheerleading, i tillegg til en rekke andre oppgaver.

IMG_1440.JPEG

Mari Hagen ble årets breddetrener. Foto: Fredrik Ødegaard.

- Vi skulle hatt flere som Mari, sier Eirik Hanssen. Hun er et eksempel til etterlevelse og har i en alder av kun 24 år allerede utrettet like mye som mange trenere oppnår i løpet av et helt liv. Rett og slett imponerende, avslutter Hanssen.

En annen pris det var knyttet stor spenning til var Konrad Eriksen ildsjelpris. Den gikk til Eira Weseth fra Holmestrand kommune for sitt mangeårige engasjement i Hof IF. Selv om Weseth ikke er ukjent med å motta priser og oppmerksomhet for sin innsats for frivilligheten, var det en rørt vinner som mottok prisen for årets ildsjel.

IMG_1445.JPEG

Vinner av Konrad Eriksen ildsjelpris, Eira Weseth. Foto: Fredrik Ødegaard.

Oversikt over alle prisvinnere:

Årets kvinnelige utøver: Jeanette Hegg Duestad, Nøtterø skytterlag

Årets mannlige utøver: Exauce Mukubu, Sportsklubben 1909

Årets parautøver: Fredrik Solberg, Tønsberg svømmeklubb

Årets unge utøver: Abdullahi Dahir Rabi, IL Runar

Årets trener: Ronny Deila, Standard Liege (fotball)

Årets lag: Odds Ballklubb (fotball)

Årets idrettslag: Eidanger IL

Årets idrettsanlegg: Bergsåsen Idrettspark