Biayna Sardarian

Krafttak for mangfold og inkludering på agendaen

Prosjektet Krafttak for mangfold og inkludering er godt i gang. Denne uka besøkte prosjektet Vestfold og Telemark idrettskrets for å informere om status og hvilke muligheter prosjektet gir for idretten i Vestfold og Telemark.

Prosjektleder Biayna Sardarian og ansvarlig for pilotprosjekter og verktøy, Lars Neerbye Eriksen benyttet anledningen til å besøke kretsen i forbindelse med daglig leder-forum. Her presenterte de krafttak-prosjektet for de fremmøtte og for kretsens administrasjon, og informerte om hvilke muligheter prosjektet gir for idretten i Vestfold og Telemark.

- Krafttak for mangfold og inkludering er et prosjekt for hele norsk idrett, sier Sardarian. Det er derfor veldig verdifullt når vi får muligheten til å komme ut til kretsene. Det gir oss en sjanse til å innhente innspill og erfaringer fra deres hverdag som igjen gjør oss bedre rustet til å utvikle prosjektet til noe som passer alle ledd i idretten. Vi hadde en veldig fin dag hos VTIK og satt veldig pris på invitasjonen.

Bakgrunn

I fjor høst presenterte regjeringen idrettsstrategien «Sterkere tilbake – en mer inkluderende idrett», og øremerket tilskudd til et eget krafttak for mangfold og inkludering i idretten. Målet er å styrke det allerede pågående mangfolds- og inkluderingsarbeidet, bygge ny kunnskap og beste praksis, og gi arbeidet i norsk idrett et ekstraordinært løft. Midlene skal prioriteres innenfor områdene:

• Arbeid mot sosiale og kulturelle barrierer for deltakelse
  • Arbeid for deltaking blant personer med funksjonsnedsettelse (paraidrett)
  • Arbeid for kjønnsbalanse og likestilling
  • Arbeid mot rasisme, diskriminering og hets

NIFs rolle i prosjektet er å forvalte prosjektmidlene og å kvalitetssikte prosjektene som får støtte. Den første av i alt fire søknadsrunder ble gjennomført tidligere i høst og i oktober ble midler til åtte pilotprosjekter tildelt.

- Krafttak-prosjektet er en god mulighet for idretten i fylket vårt til styrke mangfolds- og inkluderingsarbeidet, sier Therese Husby, rådgiver for verdiarbeid i Vestfold og Telemark idrettskrets. Vi vet at mange idrettslag allerede har målrettede tiltak for å inkludere flere i idretten, men at dette arbeidet ofte mangler nødvendige ressurser. Krafttak-prosjektet er derfor en god mulighet til å løfte innsatsen for inkludering og økt mangfold. Vi håper at idretten i Vestfold og Telemarks kjenner sin besøkelsestid og at det i de neste søknadsrundene kommer flere søknader fra fylket vårt, fortsetter Husby.

Veien videre

Første utlysningsrunde er ferdig, og de åtte prosjektene som fikk støtte er godt i gang. For de som ikke rekker neste søknadsfrist 1. desember kommer det nye muligheter i juni og desember 2023. Prosjektet avsluttes i 2024.

Norges idrettsforbund har laget en ressursside hvor det ligger informasjon om krafttak-prosjektet og søknadsprosessen. Før hver søknadsfrist legges det også opp til webinarer hvor de som vurderer å søke kan få mer informasjon om prosessen.

Les mer om Krafttak for inkludering og mangfold.