VTIK logo

Forslag på kandidater til VTIKs styre og kontrollutvalg

Valgkomiteen er i gang med sitt arbeid for å finne frem til gode kandidater til å bekle sentrale verv i den nye idrettskretsen. Frist for å sende inn forslag til kandidater er 15. januar.

Idrettskretstinget 2022 i Vestfold og Telemark er bestemt avholdt lørdag 23. april 2022.

Valgkomiteen er i gang med sitt arbeid for å finne frem til gode kandidater til å bekle sentrale verv i den nye idrettskretsen. For å lykkes er vi avhengig av innspill på kandidater fra organisasjonen.

Alle personer som blir foreslått til valgkomiteen må ha sagt seg villig før de foreslås.

Vi ber med dette om at forslag på kandidater til verv i Vestfold og Telemark idrettskrets blir sendt til lederen i valgkomiteen, Trond Inge Haugen, per e-post trond.inge.haugen@kebas.no.

Frist: 15.januar 2022

Opplysninger vi ønsker om kandidatene er:

1. Navn

2. Fødselsår

3. E-postadresse

4. Telefonnummer

5. Idrettslag-/klubbtilhørighet

6. Tillitsverv per i dag og tidligere verv

Vi gjør særlig oppmerksom på NIFs lov § 2-4 som omhandler kjønnsfordeling i NIFs organisasjonsledd. Der heter det m.a. at ved valg skal begge kjønn være representanter. Sammensetningen skal være forholdsmessig i forhold til kjønnsfordelingen i medlemsmassen, dog slik at det ved valg av mer enn tre personer skal velges minst to personer fra hvert kjønn. Varamedlemmer teller ikke med ved beregningen av kjønnsfordelingen i styret, samtidig skal kjønnsfordelingen også oppfylles der det velges flere enn ett varamedlem.

Videre gjør vi oppmerksom på NIFs lov § 2-5, 2-6 og 2-7 som blant annet omhandler bestemmelser om valgbarhet.

Vestfold og Telemark idrettskrets har for øvrig vedtatt at minst to av medlemmene i styret (varamedlemmer inkludert) skal være under 26 år eller yngre på valgtidspunktet. Her minimum en som fast medlem blant de ordinære styremedlemmene.

Idrettskretsens og idrettskretsstyrets ansvar og oppgaver fremkommer i Lovnorm for idrettskretser § 1.

NIFs lov og Lovnorm for idrettskretser er tilgjengelig under fanen Temasider - Juss - NIFs regelverk på https://www.idrettsforbundet.no/tema/juss/

Innstilling fra valgkomiteen til det konstituerende idrettskretstinget vil foreligge en måned før tinget skal avholdes (jf. NIFs lov § 2-16).