Bente Engelhardtsen Widding i Norges idrettsforbund og Pål Enger i Norsk Tipping overrasket Finn-Magne Simonsen med en sjekk på 100.000 kroner.

Årets ildsjel ble overrasket med 100.000 kroner

Finn-Magne Simonsen fra Bjerkvik IF, som ble kåret til Årets ildsjel 2021, ble overrasket med 100.000 til sitt idrettslag fra Norsk Tipping og Norges idrettsforbund.

Mandag 27. september steppet Norsk Tipping og Norges idrettsforbund opp i Bjerkvikhallen i Narkvik med en sjekk på 100.000 kroner. Det kom overraskende på for Narviks store ildsjel som satte hele landsdelen på hodet under Idrettsgallaen 2021.

Pengene kan han fritt bruke til sitt favorittidrettslag – Bjerkvik IF.

- Det går nesten ikke an å sette ord på det jeg har opplevd det siste året. Det første som skjedde da jeg kom til Oslo var at jeg dro på Slottet og mottok prisen hos Kongen. Så var det direktesendt TV på NRK, før denne prisen her i kveld. Det har virkelig vært et uvirkelig år, oppsummerer Simonsen.

Han trykker spesielt besøket hos Kong Harald til sitt bryst.

- Det var høydepunktet. Med det samme jeg kom inn på slottet så pratet Kong Harald og jeg som om vi hadde kjent hverandre veldig lenge. Det var stort!

- Hvor viktig vil du si ildsjeler er for norsk idrett?

- Det er veldig viktig. Uten ildsjeler ville ikke norsk idrett vært der den er i dag. Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt bekymret for fremtiden. Ungdommene er ikke like engasjerte, så vi har en jobb å gjøre for å få dem med.

- Hvor viktig har du selv vært for ditt idrettslag – dersom du klarer å sette ord på det?

- Jeg har nok vært viktig, det må jeg innrømme. Som formann i klubben og formann i byggekomiteen har jeg vært viktig for at denne idrettshallen står her i dag, og det samme gjelder kunstgressbanen og handikap-traseen utenfor. Men jeg må få legge til at det er veldig mange viktige personer i vår idrettsforening. Dette har ikke vært et enmannsprosjekt. Vi har hatt utrolig gode folk med oss, sier Simonsen.

Han håper nå folk er ivrige når det nomineringen til Årets ildsjel begynner søndag 3. oktober.

- Selv skal jeg nominere en 80-åring som er med oss i laget her. Han holdt på som ildsjel lenge før jeg begynte og han holder på fortsatt, og er med på turneringer, kjører skiløyper etc. Jeg vet også om flere andre i Narvik kommune som fortjener en slik heder.

Simonsen sier ildsjeler er viktigere nå enn aldri før.

- Særlig etter koronaen så er de viktigere enn noensinne. Nå må vi alle stille opp slik at aktiviteten ikke stopper helt opp. I idrettslaget vårt har vi bare to aldersbestemte fotballag igjen. Nå må vi jobbe for å få aktiviteten opp på nivået før koronaen, avslutter Simonsen.

Nominer din kandidat til Årets ildsjel fra og med søndag 3. oktober. Følg med på idrettsforbundet.no og teamnor.no