God stemning blant elevene fra Gjerpen barneskole som stakk av med seieren.

Olympiade for unge aktivitetsledere

Denne uka var flere hundre barneskoleelever samlet til vennskapelig kappestrid i Skien fritidspark. Anledningen var avslutningen på årets aktivitetslederutdanning i regi av Aktiv365.

I motsetning til grunnkurset i høst og ulike oppfølgingskurs ute på skolene dette skoleåret, kunne deltakerne denne dagen nyte livet som deltakere. I inneværende skoleår har de nemlig vært aktivitetsledere med ansvar for ro, orden, og ikke minst, aktiviteter for medelever på sine respektive skoler. Selv om dette er stas handlet denne dagen, derimot, utelukkende om kos.

Hele 300 elever fra 27 barneskoler møtte opp. De deltakende skolene skulle gjennom 30 ulike aktiviteter før det til slutt ble kåret en vinner. I år var det gjengen fra Gjerpen barneskole i Skien som vant og dermed stakk av med den gjeveste pokalen.

IMG_2276.jpg

Medelever fra Sannidal barneskole venter spent på om Eline Fuglestveit treffer blink.

Fra prosjekt til program

Aktiv365 har eksistert i 20 år og har gitt tusenvis av barn og unge mulighet til å utvikle ferdighetene sine som trenere og aktivitetsledere. Mange skoler har vært med fra den spede begynnelsen

– Jeg har vært “aktivkontakt” siden jeg startet i jobben som miljøterapeut i 2011, men skolen har vært med siden før min tid, sier Gry Fevang, fra Venstøp skole i Skien. Gry har vært med på avslutningssamling i Aktiv365 en rekke ganger tidligere og kommer gjerne igjen. – Dette er ikke bare en gyllen anledning for aktivitetslederne våre til å få opplæring og praksis. Aktivitetene de planlegger og gjennomfører har også stor betydning for elevene som deltar, spesielt for de som av ulike årsaker har lite å finne på i friminuttene eller er mye alene.

imagentj48.png

"Aktivkontakt" Gry Fevang sammen med aktivitetsledere fra Vestøp skole, fv. Neele Tincman Aune, Milla Martinesen og Lucas Hoppestad Galvan.

Foto: Fredrik Ødegaard

Prosjektleder i Vestfold og Telemark idrettskrets, Linn Bergheim, var også godt fornøyd med dagen. – det store oppmøtet viser at prosjektet har stor betydning for skolene som deltar. Vi har hatt en fin vekst de siste årene, men har plass til flere skoler og håper derfor mange nye melder seg. Håpet er at den positive utviklingen vil fortsette.

IMG_2290.jpg

Én av oppgavene eleven måtte løse var å lage en mennesklig pyramide. Elevene fra Brattås hadde ingen problemer.

Samarbeidspartnere