Vi heier på Rønnaug, Ålgård HK, Ålgård turnforening, Ålgård FK og Gjesdal IL som sammen har opprettet dette tilbudet for lokal ungdom. Et opplegg som er med på bringe ungdom til(bake) til idretten.

Rønnaug tenner #GNISTen hos ungdommen i Gjesdal

I mars skal vi hylle henne litt ekstra. Hun som tør å ta i et tak, og som gir av sin tid – sin #GNIST -  og sine kvaliteter til det beste for Rogalandsidretten. Hun fremoverlente, som maner til samarbeid og samhandling. Hun med den gode energien, som tar ansvar og ser muligheter. En ressursperson alle ønsker velkommen i ethvert idrettslag – og som tilfeldigvis er kvinne.

I Ålgårdhallen hver tirsdag finner du en av disse. Hun heter Rønnaug Brakestad, og står i bresjen for det nyoppstartede tilbudet «allidrett for ungdom» i Gjesdal. Uredd, motivert og med en unik evne til å skape gode relasjoner med tenåringene, bidrar hun med sin #GNIST til å skape idrettsglede og samhold. Det finnes ofte en ivrig håndballmamma eller en skipappa. Dette er et litt annet type tilbud enn man er vant til, og det kan være utfordrende å finne noen til å ta på seg oppgaven. Alle klubber skulle hatt en Rønnaug.

Allidrett for ungdom er et konsept der unge tilbys variert aktivitet og at deltakerne selv er med på å bestemme hva de ønsker å drive på med. Hovedfokuset er mestringsopplevelser framfor konkurranse og prestasjon.

Ålgård HK, Ålgård turnforening, Ålgård FK og Gjesdal IL gikk i fjor høst sammen om et initiativ for å skape en møteplass og allsidig aktivitet for lokal ungdom. Jungeltelegrafen har sørget for at en gjeng 13-14-åringer er på vei inn i idrettshallen i kveld. Felles for dem alle, er at de har savnet en arena hvor det ikke handler hvor god du er for å kunne delta. Her er du hjertelig velkommen uansett. Du kan komme akkurat som du vil og med de erfaringene du har.

En etter en kommer de rundt skilleveggen. Noen med basketball under armen, andre med nye innesko. En har inngått kompromiss med mor og far. En har tatt med to nysgjerrige venninner, en kommer halsende fem minutt for seint, og en har tredd hetta såpass godt nedover øra at det er nesten umulig å skimte to store, litt søkende øyne inni der.  «Hei! Så kjekt å se deg!». Rønnaug har stor tro på at man kommer langt med å være et godt medmenneske, og dette utstråler hun gjennom måten hun møter ungdommen på. Tenåringene er ordknappe, men latteren sitter løst. Uansett om det var et vennlig push fra opphavet som drev dem til hallen første gang, er mennesker som Rønnaug åpenbart en viktig faktor som gjør at de dukker opp bak skilleveggen uke etter uke.

Klikk her for tips og info om støtteordninger ved oppstart og utvikling av allidrettstilbud for barn og unge.