Klubbutvikling_RIL.jpg

Rendalen IL jobber med klubbutvikling

Styret og undergrupper i fleridrettslaget Rendalen IL jobber med å gjøre idrettslaget til en bedre versjon av seg selv

Denne vinteren har Rendalen IL jobbet med å viderutvikle idrettslagets sitt og Innlandet idrettskrets har fått mulighet til å være med i oppstarten med veilederbistand.

Idrettslaget har - som veldig mange andre idrettslag - merket seg at det er krevende å engasjere personer i alle verv. De har dermed funnet ut at det er viktig å vurdere egen organisering og oppgaveløsning for å effektivisere driften av idrettslaget mest mulig.

Å skape god aktivitet krever mange personer og dette skal være de rette menneskene - personer som viderefører idrettslagets verdier og har de rette forutsetningene til å lære seg å utøve rollen sin. Organisasjonen sin rolle er å legge til rette for at alle enkeltindivider kan komme med sitt bidrag inn i fellesskapet - alt innenfor de spilleregler som er gjeldende i organisasjonen. Derfor er det viktig at idrettslaget har satt rollebeskrivelser, forventningsavklaring og kompetanseheving i system.

Når den nødvendige strukturen og avklaringene er på plass, så vil det også være enklere å vite hva man trenger av ressurser både menneskelige og materielle. Rekruttering av idrettslagets viktigste ressurs - de menneskelige - blir mye enklere når man klart og tydelig kan definere hvilken jobb som skal gjøres, hva som kreves av oss for å få jobben gjort og hvordan vi skal samhandle for å få det til.

Klubbutvikling er gøy - test det i din klubb!
Idrettskretsen veileder kostnadsfritt. Ta kontakt med Pål Erik Heimstad, palerik.heimstad@idrettsforbundet.no