Innhold i dette kapittelet

Skal vi opprettholde et mangfold i idretten, trenger vi et mangfold av idrettstilbud og idrettsstjerner fra mange forskjellige idretter som barn og unge kan se opp til. For å få til dette, må toppidrettsutøvere ha økonomiske rammevilkår som gjør at de kan ha idrett som hovedbeskjeftigelse. Noen få idretter er markedsmessig attraktive. Der kan toppidrettsutøverne leve av idretten sin. Dette gjelder imidlertid et fåtall idretter og et fåtall utøvere. Rundt halvparten av toppidrettsutøverne tilknyttet Olympiatoppen, har inntekt under EUs fattigdomsgrense.

På samme måte som kunstnere, er toppidrettsutøvere avhengig av å ha økonomiske rammevilkår som gjør det mulig å satse på idretten fram til de kan leve av den. Men i motsetningen til kunstnere, får ikke toppidrettsutøvere stipender over statsbudsjettet. Derfor deler Olympiatoppen årlig ut stipender fra spillemidlene til kvalifiserte toppidrettsutøvere som ikke kan leve av idretten sin. For 2024 vil satsene være: A-stipend 160 000 kroner, B-stipend 95 000 kroner, og U-stipend 80 000 kroner. Toppidrettsutøvere som tjener over 750 000 kroner får ikke stipender fra Olympiatoppen. Målet er å gi de beste utøverne økonomiske forutsetninger for å kunne utvikle seg til å bli best i verden – og forbli det.

Samtidig kvalifiserer stadig flere utøvere til å få stipender. Suksessen til norsk idrett har paradoksalt nok ført til at Olympiatoppen ikke kan gi toppidrettsutøverne nødvending økonomisk støtte, uten at dette vil gå utover det sportslige tilbudet til de samme utøverne.

Norges idrettsforbund mener at spillemidlene til topp-idrett primært skal brukes til å forbedre de idrettslige tilbudene til utøvere og særforbund, ikke til livsopphold. Slik ordningen er i dag, går støtte til livsopphold ut over støtte til prestasjonsutvikling.

Vi mener derfor at stipendordningen for toppidrettsutøvere bør flyttes over til statsbudsjettet, på lik linje med kunstnere.

NIF mener:

Finansiering av stipend til toppidrettsutøvere bør skje over statsbudsjettet, etter kriterier fastsatt av Norges idrettsforbund og Kulturdepartementet.