Innhold i dette kapittelet

Toppidrettssenteret på Sognsvann har bidratt til å utvikle norske toppidrettsutøvere siden 1986. Det var en sentral nyvinning ved etableringen, og har fungert godt i mange år. Dagens toppidrettssenter er imidlertid bygget for å svare på idrettens utfordringer på 90-tallet. I dag er toppidrettssenteret utdatert som utviklingsarena for norsk toppidrett. Det er ikke universelt utformet og tilpasset paraidrettens behov, bygget er lite miljøvennlig og kapasiteten er sprengt. Unge og lovende utøvere må avvises på grunn av store kapasitetsutfordringer.

Et nytt toppidrettssenter er nødvendig for å møte toppidrettens behov. Det trengs en ny tverridrettslig og tverrfaglig møteplass der landslagene får en betydelig økning i idrettslige aktivitetsflater, et senter som tilrettelegger for paraidretten og som også har kapasitet til å møte behovene for fremtidens toppidrettsutøvere.

Norges idrettsforbund er nå godt i gang med å få avklart planene med Oslo kommune, og ønsker en finansiering der statens tilskudd bidrar til å realisere bygningsmassen, som er kostnadsberegnet til ca. 960 millioner kroner (2022) med realisering fra 2025. Dette kan skje gjennom en tilsagnsfullmakt i statsbudsjettet 2025 og en finansiering over tre år. I tillegg til den statlige finansiering er det gitt tilsagn om 100 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til utstyr og annen innredning.

NIF mener:

Det bør avsettes en startbevilgning i statsbudsjettet slik at byggingen av et nytt nasjonalt toppidrettssenter kan starte i 2025.