Ofte stilte spørsmål

Regnskaps- og revisjonsplikt 

Alle organisasjonsledd skal følge NIFs lov og de bestemmelser som fremgår der. Videre skal alle organisasjonsledd ha sin egen lov som skal være godkjent av overordnet organisasjonsledd. 

Alle idrettslag som har årlig omsetning som overstiger 5 millioner kroner skal, i tillegg til NIFs lov og egen lov, følge regnskapsloven og bokføringsloven, engasjere statsautorisert eller registrert revisor og følge revisorloven. 

Alle idrettslag som har årlig omsetning under 5 millioner kroner skal som hovedregel følge NIFs lov § 2-11 punkt 2, men kan velge å følge regnskapsloven. 

Alle idrettslag skal velge et kontrollutvalg med minst to medlemmer og minst ett varamedlem. Oppgavene til kontrollutvalget er beskrevet i NIFs lov § 2-11. 

I henhold til NIFs lov § 2-11 om regnskap og revisjonsplikt, skal alle bankkonti være knyttet til organisasjonsleddet, altså idrettslaget, og disponeres av minst to personer sammen. Alle utbetalinger skal også godkjennes av minst to personer. Dette kravet gjelder for alle idrettslag og sikrer korrekt regnskapsføring og god intern kontroll. 

Praksisen med at lagleder eller trenere oppretter private kontoer for å motta dugnadspenger eller andre inntekter for laget er derfor ikke i samsvar med NIFs regler. Selv om dette har vært vanlig i mange klubber, er det viktig at idrettslaget endrer rutinene for å sikre lovlig og korrekt håndtering av midlene. 

Å inkludere lagskontoene i idrettslagets regnskap kan oppleves som merarbeid, men det finnes løsninger som gjør dette enkelt og effektivt. En annen viktig grunn til å gjøre dette er at idrettslaget ellers kan gå glipp av betydelige inntekter knyttet til tjenestemomskompensasjon. Inntekter som ligger på private kontoer blir ikke tatt med i grunnlaget for momskompensasjon, og samlet kan dette beløpe seg til store summer. 

Idrettslagene bør derfor flytte alle lagskontoer inn i det offisielle regnskapssystemet og sikre at de disponeres i tråd med NIFs lov og interne rutiner. Dette gir bedre kontroll, sikrer korrekt regnskapsføring og gjør at klubben kan ta ut de inntektene de har krav på.