Skyting var en idrettene deltakerne kunne prøve. Foto: Fredrik Ødegaard

Paraidrettsdagen i Færder ble en suksess

Det var stort oppmøte og god stemning da Vestfold og Telemark idrettskrets (VTIK) arrangerte paraidrettsdag i samarbeid med idretten i Færder og Tønsberg.

Det stod ikke på aktivitetstilbudet da Færder kommune for andre år på rad var vertskap for paraidrettsdag for barn og ungdom i Færder og Tønsberg. Hele sju idretter stilte med trenere og instruktører og deltakerne kunne prøve seg på alt fra bueskyting, boccia og turn til innebandy, skyting og dans.

Rådgiver for paraidrett i VTIK og arrangementsansvarlig, Anne Katrine Aas, var veldig fornøyd. -Ikke bare fikk vi med alle de sterke idrettsmiljøene Tønsberg og Færder som tilbys idrett for barn med funksjonsnedsettelse. Vi fikk også med veldig mange deltakere.

Vanskelig rekruttering

I en hektisk hverdag er det ikke alltid like enkelt å nå ut til familier med barn i målgruppen og de praktiske utfordringene som medfølger å delta på helgeaktiviteter kan fort sette en stopper for mange familier. -Derfor er vi veldig takknemlige for innsatsen ergoterapeutene i Tønsberg og Færder og jobben de har lagt ned i å rekruttere deltakere.

Ergoterapeutene spiller en helt avgjørende rolle for rekruttering til paraidrett siden de jobber direkte med barn og ungdom med funksjonsnedsettelse og derfor kan oppfordre, utfordre og dele informasjon.

-Uten ergoterapeuten vet jeg ikke hvordan vi skulle nådd ut med informasjon like effektivt, fortsetter Aas, som også ønsker å berømme innsatten til klubbene og idrettslagene som deltok. -med få utøvere og ofte krevende anleggs- og utstyrssituasjon, er jeg mektig imponert over alle ildsjelene som bruker av sin fritid til å organisere idrettsaktivitet for parautøvere.

IMG_3470.jpg

Henrik Arsedin Holberg fra Tønsberg og omegn bueskyttere instruerte deltakere i buskyting. Foto: Fredrik Ødegaard

Fra utprøving til regelmessig aktivitet

Henrik Arsedin Holberg stilte som instruktør fra Tønsberg og omegn bueskyttere og de fleste deltakere var i løpet av dagen innom Henrik for å prøve bueskyting. For noen år tilbake var det derimot Henrik som var nysgjerrig deltaker på paraidrettsdag i Tønsberg og fikk prøve bueskyting for første gang. -jeg synes det var veldig gøy og bestemte meg for å fortsette med bueskyting. Derfor er det fint å kunne komme hit å inspirere andre til også å begynne med bueskyting.

Dette er kjernen av hva paraidrettsdagen handler om. -Nøkkelen til varig aktivitet er at de som blir inspirert i dag kan fortsette med regelmessig aktiviteten i sitt lokale idrettslag. Hvis paraidrettsdagen ikke hadde hatt noen tilknytning til den organiserte idretten ville vi heller ikke kunne gitt deltakeren mulighet til å fortsette. Da hadde aktivitetsdagene kun vært et enkeltstående arrangement og deltakerne måtte ventet til neste år før de kunne deltatt igjen, avslutter Aas.

IMG_3477.jpg

Prima assistanse, ved Helen Karlsen (TV) og Monica Lundeberg (TH) var gjennom hele dagen tilgjengelig og svarte på spørsmål om brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Foto: Fredrik Ødegaard