Virksomhetsplan

Skap engasjement og samhold i idrettslaget. Å jobbe med et felles verdigrunnlag er essensielt for alle idrettslag!

Tidsramme:
 3-4 kvelder
Pris: Gratis
Sted: i klubbens egne lokaler

En virksomhetsplan er idrettslagets strategiske plan. Den skal fortelle hva klubben står for (verdigrunnlaget), hvem klubben driver sin aktivitet for (virksomhetsidéen) og hva klubben har som visjon for fremtiden. Den definerer klubbens mål, og beskriver hva slags tiltak som skal settes i gang for nå disse målene.

Gjennomføringen

Dag 1 DRØMMER VI; hvor er klubben om 10 år? Vi blir enige om virksomhetsidé og visjon

Dag 2 og 3 FINNER VI UT HVA VI STÅR FOR. Vi jobber med verdigrunnlaget og målene

Dag 4 FINNER VI TILTAKENE. Vi obber vi med en plan for det neste året

Prosessen kjøres i fleridrettslag og i særidrettslag (ikke i grupper i fleridrettslag)

Målgruppe
I oppstarten av prosessen må styret i klubben invitere et bredt spekter av klubbens medlemmer; styret/gruppestyrene, aktive utøvere, trenere, ledere og andre som har en mening og som bidrar i idrettslaget. Dette skaper forankring av planene blant klubbens medlemmer. Etter hvert i prosessen kan idrettslaget jobbe videre i mindre grupper (10-15 personer).

Å starte på en lengre strategiprosess kan være både spennende og krevende. Vi tror at dersom dere investerer i denne tiden, og kommer fram til en felles vei for idrettslaget, så vil dere i framtiden få:

- flere medlemmer og mer aktivitet
- bedre omdømme i nærmiljøet og i media
- flere sponsorer (mer penger i klubbkassa!)
- flere foreldre og andre til å jobbe dugnad

Styret må være med gjennom hele prosessen. Når virksomhetsplanen er ferdig bør den vedtas på klubbens årsmøte, slik at idrettslaget kan styre sin egen drift ut fra en felles vedtatt plan.

NB! Det skal kun lages én virksomhetsplan for fleridrettslag. Det er ikke egne virksomhetsplaner i særidrettsgruppene i et fleridrettslag. Når det er laget en slik plan for fleridrettslaget, bør gruppene lage handlingsplaner sportslige planer for sin aktivitet/idrett.

Line Berre Paulsen
Rådgiver kompetanse og utvikling

Ta kontakt dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til påmelding.