Kontrollutvalgets oppgaver

Vestfold og Telemark idrettskrets tilbyr kurs der vi går gjennom arbeidsoppgaver som kontrollutvalget skal utføre, samt orienterer om veilederen for kontrollutvalg og maler som vil være nyttige i arbeidet.

I dette kurset vil vi se nærmere på ansvar og oppgaver kontrollutvalget har. Utvalget skal blant annet påse at:

• Idrettslagets midler er anvendt i henhold til lover og bestemmelser.

• Idrettslagets midler går til de aktivitetene som årsmøtet har fattet vedtak om.

• Idrettslagets økonomiske disposisjoner er i samsvar med idrettslagets egen lov.

• Idrettslaget har økonomisk kontroll internt.

• Årsregnskapet og delårsrapporter gir et rettvisende bilde av idrettslagets drift

Kontrollutvalget har arbeidsoppgaver som strekker seg utover hva engasjert revisor uttaler seg om og må derfor utføre egen informasjonsinnhenting og kontroller utover engasjert revisors arbeid, særlig med hensyn til de tre øverste punktene i listen over.

Revisjon

Idrettslag med omsetning over fem millioner kroner årlig, eiendeler over 20 millioner eller gjennomsnittlig antall ansatte over 20, skal engasjere statsautorisert eller registrert revisor som skal følge revisorloven. Alle idrettslag som har engasjert statsautorisert eller revisor skal følge regnskapsloven.

For idrettslag som ikke har omsetning, eiendeler eller ansatte over grensene i avsnittet over, skal revisjonen utføres av kontrollutvalget. Kontrollutvalgets ansvar er å gjennomføre revisjon ved å vurdere årsregnskapet og vurdere om styret har oppfylt sine forpliktelser. Kontrollutvalget kan også velge å engasjere statsautorisert eller registrert revisor til å gjennomføre regnskapsrevisjon.