Idrettsforbundet med tydelige prioriteringer for 2024

Norges idrettsforbund har i dag søkt Kultur- og likestillingsdepartementet om 900 millioner kroner for 2024.

Pengene skal brukes på å tilrettelegge for aktivitet for våre 9 200 idrettslag og alle våre landslag. Tildelingen vil bli fordelt til 55 særforbund, 12 idrettskretser, Olympiatoppen og NIFs egen organisasjon.

Anlegg, forenkling i idrettslagene og tiltak for å redusere kostnader

– Med Idrettsglede for alle som visjon må vi intensivere arbeidet med å gjøre det billigere å delta i idretten og vi må styrke innsatsen for å bygge flere anlegg slik at idrettslagene ikke må si nei til noen som ønsker å være med. Dette er to viktige prioriteringer for idrettsorganisasjonen til neste år, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai og legger til:

– Idretten er dugnadsbasert, men det er ingen selvfølge at over 800 000 voksne ønsker å bruke fritiden sin på dugnadsarbeid i idrettslaget. Jeg mener det er helt avgjørende for å rekruttere og beholde frivillige at de på samme måte som ellers i hverdagen møter gode digitale løsninger som effektiviserer driften av klubbene og gjør det enkelt å være frivillig når de stiller opp for idrettslaget sitt. Dette arbeidet ønsker vi å styrke i 2024, sier idrettspresidenten.

Styrking av utøverstipendene

Innenfor toppidretten vil Idrettsforbundet prioritere å øke utøverstipendene.

– Disse gis kun til utøvere med en inntekt under 500 000 kroner og har stått stille siden 2010. I tillegg ønsker vi å styrke landslagenes økonomi, sier idrettspresidenten.

Ber også om kompensasjon for lønns- og prisvekst

Som resten av samfunnet og kulturlivet merker også idretten de økte kostnadene i samfunnet. Idretten og den delen av kulturlivet som ikke finansieres over statsbudsjettet, fikk ingen kompensasjon for lønns- og prisvekst utover påslaget på driftsmidlene på 1,6 prosent som ble gitt høsten 2022 – altså langt under pris- og lønnsvekst i samme periode.

– Pris- og kostnadsøkningen i samfunnet påvirker idretten på samme måte som andre sektorer.  Vi ber derfor om at forventet pris- og lønnsvekst kompenseres slik at både drift og aktivitetstilbudet kan opprettholdes. Vi må for en enhver pris unngå å hente inn de tapte inntektene ved å øke deltakeravgiften. Det er løsninger vi ikke ønsker, avslutter Al-Samarai.

Se spillemiddelsøknaden her