Internett 1700 x 4003.png

Folkehelse

Folkehelse er ett av Rogaland Idrettskrets fire satsingsområder.                                                                                                                                      Folkepulsen er et lokalt folkehelseprosjekt som gjennom spleiselag bidrar til å skaffe motiverte idrettslag bedre økonomiske rammevilkår for å kunne tilby målgruppene økt fysisk aktivitet. Det hele kom i stand i 2009 gjennom en avtale mellom Rogaland fylkeskommune (ROGFK), idrettsforbundet (NIF) og Rogaland idrettskrets (RIK).

Del siden:
Facebook Twitter LinkedIn E-post

Om Folkepulsen

Hvem er Folkepulsen?

Eiere er Rogaland idrettskrets, Rogaland Fylkeskommune og Norges Idrettsforbund. Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen SR-bank og Extrastiftelsen er sentrale bidragsytere/partnere.

Hvordan gjør Folkepulsen det?

RIK/Folkepulsen driver markedsarbeid for å stimulere til, og dekke etterspørsel fra rundt 1000 idrettslag, 22 idrettsråd og 25 særkretser i fylket.

Vi bidrar til å koble interesserte idrettsråd og særkretser i fylket med deres respektive kommuner og særforbund. Deretter etablerer vi skriftlige avtaler mellom Folkepulsen, idrettsråd og kommuner (spleiselaget). Disse partnerne tilbyr deretter idrettslagene å søke om støtte til tiltak som skaper økt aktivitet for en, eller flere av Folkepulsens målgrupper.

Prosjektet har primært tre målgrupper:

• inaktive unge og voknse
  • mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • nye landsmenn- og kvinner

Hvorfor Folkepulsen?

• Folkehelseutfordringer: sitting is the new smoking, lettere psykiske lidelser, eldrebølge, arbeidsledige, livsstilssykdommer
  • Folkepulsen stimulerer idrettslag til å tilby fysisk aktivitet for målgrupper som tradisjonelt ikke finner veien til idrettslagene. Folkepulsen er idrettens bidrag til folkehelsen i Rogaland.
  • Bidrar til tverrfaglig samarbeid og økt forståelse for idrettens betydning for folkehelsen
  • Effektiv og enkel modell for idrettslagene
  • Idrettens bidrag til folkehelsen i Rogaland

Mål