preview_COLOURBOX5758495.jpg

Koronasituasjonen: trening og fysisk aktivitet i idrettsanlegg og anlegg for egenorganisert aktivitet

MRIK presiserer; Hvordan skal vi forholde oss til trening og fysisk aktivitet?

Den 12. mars ble det gjort vedtak om at all organisert aktivitet både innendørs og utendørs skulle opphøre i perioden 12.03.20 klokka 18:00 til 26.03.20, denne perioden kan bli forlenget. Dette vedtaket er gjort med hjemmel i smittevernloven §4-1 andre ledd.

Dette betyr at idrettslagenes kjerneaktivitet nå er forbudt å drive, i tillegg betyr det og at egenorganisert aktivitet for grupper heller ikke skal organiseres. Med bakgrunn i dette står idrettsanlegg og anlegg for egenorganisert aktivitet nesten tomme, men vi har fått rapporter om at noen likevel bruker anleggene til større grupper egenorganisert aktivitet. Vi gjør oppmerksom på at dette også kan straffes i forhold til brudd på smittevernloven. Det er viktig at NIFs organisasjonsledd bidrar til å overholde dette vedtaket fra 12. mars. Først og fremst gjennom at all organisert aktivitet nå er lagt på is, men og at de følger med på bruken av egne anlegg slik at de ikke brukes til egenorganisert aktivitet for store grupper. Helsedirektoratet sine retningslinjer er at man ikke skal samle større grupper nå, og at man skal holde avstand til andre (minimum 1 meter). Friske barn kan være sammen i små grupper, men det bør tilstrebes å ha faste lekevenner gjennom hele perioden. Å være ute medfører mindre smitterisiko enn inne, men hold avstand. Dette gjør at man heller ikke kan bruke anleggene til egenorganisert aktivitet for grupper som avviker fra retningslinjene gitt av Helsedirektoratet.

Disse retningslinjene, sammen med at skoler og barnehager er stengt og mange sitter hjemme og jobber, har ført til at mange holder seg mye mere inne og i hjemmet. Fysisk aktivitet, turer i naturen og dagslys er viktig, og idretten håper mange fortsatt holder seg i aktivitet innenfor de retningslinjer som er gitt. Mange har lagt ut tips i sosiale medier til egentrening, dette oppfordrer vi også idrettslagene til å gjøre. Vi kan og anbefale http://www.skadefri.no/, her finner du mange øvelser som er tilpasset mange idretter. Disse kan utføres på egenhånd, eller sammen med noen i din egen familie.