Knut Korsæth.jpg

Minneord om Knut Korsæth

Det er med sorg vi har mottatt budskap om at en kjær idrettsvenn har gått bort.

Knut hadde et stort engasjement for idretten og hadde en rekke verv i idretten i over 50 år. I Oppland var han blant annet leder for friidrettskretsen og i Oppland Idrettskrets (1994-2001). Knut spilte også en viktig rolle i å få OL til Lillehammer i 1994 og var leder for prøve-OL i 1993.

Knut har brukt store deler av livet sitt på idretten og ble i 2003 hedret med æresmedlemskap i Norges Idrettsforbund.

Knut var en kunnskapsrik, raus person som alltid stilte opp for idretten. Men sitt store engasjement for frivilligheten og sitt klartenkte sinn var han en bauta å støtte seg på i vanskelige saker for idretten.

Knut var også svært opptatt av at idrettskretsene og distriktene må ha en sterk stemme og likeverdig representasjon inn mot Norges Idrettsforbund.

I et intervju med Oppland Idrettskrets, våren 2019, sa Knut at idrettskretsene var både mor og far for idretten og skal være et serviceorgan for hvert idrettslag og hver kommune, og en viktig medspiller i juridiske spørsmål samt et samarbeidsorgan mot fylkeskommunen.

Det er med stor sorg vi nå tar avskjed med Knut, men også med stor takknemlighet for alt han har betydd for idretten både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Inger Lilleby Fløgum

Styreleder Innlandet Idrettskrets