Brukt612_NTB.jpg

Idrettslag i Innlandet setter fokus på  gjenbruk av utstyr

Idrettslag og foreldre viser gode vaner når det gjelder gjenbruk av utstyr. Dette vises i en ny undersøkelse foretatt av YouGov, på oppdrag fra Sparebank 1. Lokale nyhetssaker fra Innlandet viser samtidig at idrettslag i fylket har satt fokus på å redusere kostnader og har gode innspill til hvordan dette kan fungere i praksis.

I klubbundersøkelsen oppgir hele 93 prosent at det er viktig med gjenbruk av sportsutstyr. Av de spurte svarer hele 47 prosent at de har kjøpt brukt sportsutstyr eller sportstøy i løpet av det siste året.

YouGov har i en fersk undersøkelse på vegne av Sparebank 1 undersøkt folks holdninger til brukt sportsutstyr. Resultatene fra undersøkelsen er oppløftende for norsk idrett – spesielt sett i lys av koronapandemien og usikkerheten rundt familieøkonomi og kostnader knyttet til barn- og unges deltakelse i idretten. På Hamar er dette et tema som har stått sentralt i klubbenes tanker lenge, med byttedager og bruktsalg hver sesongstart hos Storhamar Hockey og Storhamar Håndball. Tiltaket støttes av norske foreldre - der halvparten mener at rimeligere sportsutstyr er nøkkelen til å redusere kostnader i idretten.

I en ny artikkel i Hamar Arbeiderblad (les her) viser Storhamar til resultater fra 605 svar i undersøkelsen og retter fokuset mot de gode tiltakene som har funnet sted i Storhamarklubbene.

I Storhamar Hockey har vi egne bytte- og bruktsalg for barn og unge i forbindelse med sesongoppstarten. SpareBank 1 Østlandet arrangerer byttehelger sammen med flere lokale klubber i nærområdet på høsten hvert år.

- Gjenbruk av utstyr bidrar til inkluderende aktiviteter og idrettsglede for flere. I tillegg er det bærekraftig. Det er en fin bonus, skriver Snorre Sveløkken - regionbanksjef SpareBank 1 Østlandet, Christian Larrivée - spiller Storhamar Hockey og Bjørn Inge Os - daglig leder Storhamar Håndball Bredde.

Lignende undersøkelse i 2018

I 2018 gjennomførte Hedmark idrettskrets (nåværende Innlandet) en lokal undersøkelse der kostnader i idretten stod som tema. Resultatene viste at det ikke nødvendigvis er idrettslagene som gjør at kostnadene er høye, men at press på dyrt utstyr, dyre turneringer og økt bruk av dyrere treningsarenaer som bidrar til økte kostnader i idretten.

Ottestad idrettslag har tatt denne saken på alvor og begynte i høst med et nytt tilbud for de minste i idrettslaget som gjør at det er billigere å kunne drive allsidig aktivitet.

Ottestad tilbyr alle født i 2014 å prøve fire idretter i løpet av året, men kun betale én kontigent. Idrettslaget rullet ut det nye tilbudet i høst, med fotballaktivitet over en periode etterfulgt av håndball. Nå er det innebandy som står for tur før de avslutter med skitrening i vinter 2021. Foreldregruppen i kullet har stilt opp som trenere og fulgte barna hele veien.

Et tilbud til alle - sportslig og økonomisk

Mari Nordtun, Daglig leder i klubben, har jobbet med idéen over mange år og er stolt over at tilbudet bidrar til å senke kostnader for medlemmene.

- Det er klart at dette er bra for lommeboka. Vi håper at noen av ungene fortsetter med en eller to idretter, etter at de er feridg med denne satsingen, sier hun.

Klubben har også en tilsvarende tilnærming til utstyr som Storhamar og låner ut utstyr gratis til de som trenger det. Fotballsko, joggekso, ski, innebandykøller og innebandybriller, som er påbudt for å drive aktivitet i barnegruppa, er eksempler på hva som kan lånes. Les mer om Ottestad idrettslag og idrettsskolemodellen her

Innlandet idrettskrets er stolte over at idrettslagene våre legger til rette for rimelige og allsidige aktiviteter for våre medlemmer og bidrar til idrettsglede for alle i Innlandet.

Har du en historie du har lyst til å fortelle om hvordan idretten inkluderer flest mulig, send det gjerne inn til oss. innlandet@idrettsforbundet.no