logo nm veka.png

Hamar og Stanges ordførere ønsker velkommen til NM-veka

Les velkomsthilsener fra Hamars ordfører Einar Busterud og Stanges ordfører Nils A. Røhne her

Hilsen fra Einar Busterud - Ordfører i Hamar kommune:

Norsk idrett kan enkelt oppsummeres som 8.000 idrettslag og to millioner medlemmer, landets overlegent største frivillige organisasjon. Men bak disse tallene finnes en enorm variasjon og bredde, både i hva slags aktivitet som utøves, hvor mange som utøver den og sportslig nivå. Norsk idrett er så mye, mye mer enn de som får de store overskriftene og TV-tiden. At vi har 54 særforbund og 178 godkjente idretter i Norge forteller det meste.

NM-veka er idrettsmangfoldets festuke. Og det er også en særdeles mangfoldig idrettsby som innbyr til NM-festen. Hamar har topp moderne anlegg for de fleste idretter med Vikingskipet som det desidert mest kjente.  Målt i antall nasjonale og internasjonale mesterskap pr innbygger kan nok byen trygt kalle seg norgesmester. Hvert eneste år arrangeres nasjonale eller internasjonale mesterskap på Hamar.

Jeg håper NM-veka blir et bidrag til å sette de mindre idrettene på kartet og til økt rekruttering. Selv om koronaen har sørget for at arrangementet er kraftig nedskalert i forhold til de opprinnelige planene blir det mer enn nok "ny" idrett å stifte bekjentskap med.

Jeg ønsker dere alle hjertelig velkommen til idrettsbyen Hamar. Vi har gjort vårt beste for at dere skal trives og sitte igjen med gode minner. Og uansett om det ikke blir noen medaljer i bagasjen så husk at Norsk Tipping holder til på Hamar. Fem milliarder til norsk idrett i året er en grei premie det også!

Hilsen fra Nils A. Røhne - Ordfører Stange kommune:

I 2018 ble den første NM-veka arrangert i Stavangerregionen.  1000 deltagere fra 24 idretter deltok under den fem dager lange idrettsfesten som ble sendt direkte på NRK1. Begeistringen var stor da Stange og Hamar fikk tildelt arrangementet 19 april i fjor. Men så kom coronaen og arrangementet må tilpasses den nye situasjon. Begrunnelsen for at vi fikk tildelt et så stort arrangement står seg likevel. På Norges Idrettsforbund hjemmeside kan vi lese: «Bakgrunnen for at valget falt på Hamar og Stange er at disse kommunene har høy arrangementskunnskap og vil bli flotte arrangørbyer for de kommende årene».

På grunn av situasjonen skapt av pandemien blir det dessverre kun ett arrangement du kan følge på TV neste lørdag fra Stange, nemlig «Golf NM Matchplay» på Atlungstad golfbane. Turneringen inngår i Garmin Norgescup som er den øverste turneringsserien på elitenivå i Norge.

Som ordfører i Stange kommune, Norges grønne lunge, er det utrolig stas å få lov til å ønske velkommen noen av Norges fremste golfspillere til Atlungstad golf. Atlungstad golf må være en av Norges fineste golfbaner, der den ligger i det bølgende landskapet helt ned til Mjøsa og selvsagt på solsida av Norges største innsjø. Dessverre er arrangementet, på grunn av coronaen, stengt for publikum, men hele landet kan følge med på NRK sine sendinger.

Velkommen til Stange Kommune!