Statsministeren besøkte Paraidrettssenteret i Trøndelag

Statsminister Erna Solberg likte både det hun fikk høre, se og prøve ut under møtet med Norges første Paraidrettssenter 30. juli.

I første kvartal i 2022 åpner nemlig Trøndelag idrettskrets Norges første Paraidrettssenter på Ranheim i Trondheim, et senter som har som mål å bidra til en sterk økning av antall parautøvere i Trøndelag og øke kompetansen om tilrettelegging i idrettslag, i skoleverket, blant studenter og fagpersoner i det offentlige og det private.

På Paraidrettssenteret i Trøndelag vil barn, unge og voksne med funksjonsnedsettelse få muligheten til å prøve ut mange idretter, få informasjon om tilbud i idrettslag og oppfølging inn i idrettslaget.

Og statsministeren så virkelig ut til å kose seg under besøket der hun både fikk informasjon om senteret, møte parautøvere og støtteapparat - og ikke minst en smakebit på flere av idrettene.

Nysgjerrig og ivrig

Det var også en nysgjerrig statsminister som både stilte spørsmål og kastet seg uti det da hun fikk sjansen til å prøve ut noen av idrettene.

- Jeg tror det blir spesielt viktig at utøvere får god informasjon og muligheten til å prøve ut mange idretter, samt at senteret når ut til hele fylket, sa statsministeren under besøket.

Flotte planer

Det var 1. visepresident Vibecke Sørensen i Norges idrettsforbund som hilste statsministeren velkommen til Trondheim.

Sørensen likte også det hun så og hørte under besøket.

- Det var veldig fint å få være til stede her på Ranheim og få presentert de flotte planene for Paraidrettssenteret. Fint også få møte så mange engasjerte og fine utøvere som fikk vist seg og sine idretter frem for statsministeren, sier Sørensen.

Hun tror Paraidrettssenteret blir viktig og sentral for videreutvikling av paraidretten lokalt, regionalt og nasjonalt.

- Det er senter som dette norsk idrett trenger for å nå målene i paradigmeskiftet og for at vi skal sikre idrettsglede for alle gjennom en felles idrett, forteller Sørensen.

Pilot for resten av Idretts-Norge

23-årige Mia Larsen Sveberg er parautøver og også medlem av styringsgruppa til Paraidrettssenteret i Trøndelag. Hun håper Paraidrettssenteret i Trøndelag kan bli en pilot for resten av Idretts-Norge.

- Det er veldig fint at Paraidrettssenteret vekker oppmerksomhet helt til statsminister Erna Solberg, selv om det burde være en selvfølge.  Det å få være en del av paraidretten betyr at jeg får være i aktivitet og sosialisere meg med andre idrettsutøvere som er en viktig del av idretten. Jeg setter stor pris på at jeg får være en del av styret til Paraidrettssenteret, og jeg gleder meg til å se hvor mye senteret kan være med å forme Trøndelag samt være et forbilde for resten av Idretts-Norge, sier Sveberg.

System

Landslagsspiller i paracurling og og medlem av brukergruppa til Paraidrettssenteret i Trøndelag, Geir Arne Skogstad, sier:

- Paraidrettssenteret blir utrolig viktig for å få på plass et system for god rekruttering til breddeidretten og et søkelys på at funksjonshemmede også har krav på god folkehelse gjennom tilrettelagt kroppsøving - i stedet for fritak i disse timene.

Vil bidra

Sterkt svaksynte Ragna Forså er også medlem av brukergruppa til Paraidrettssenteret i Trøndelag. Hun sier:

- Det at Paraidrettsenteret vekker oppmerksomhet helt opp til statsministernivå er utrolig bra, selv om jeg i likhet med Mia Larsen Sveberg mener det det burde være en selvfølge.  Som tidligere parasvømmer og utdannet ergoterapeut vet jeg viktigheten av å kunne være i fysisk aktivitet og drive med idrett.  Ved å sitte i brukergruppen for senteret, håper jeg at jeg kan bidra til at flere kan finne gleden og oppleve mestring av å drive med idrett.

Samarbeidspartnere

Etablering av Paraidrettssenteret i Trøndelag har ikke vært mulig uten støtte og samarbeid med andre aktører, blant andre Stiftelsen DamSparebankstiftelsen DNBTrøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.

Har du lyst til å være samarbeidspartner til Paraidrettssenteret i Trøndelag. Ta kontakt med prosjektleder Per-Einar Johannessen på e-post: per-einar@paraidrettssenteret.no eller mobil 92402803.

Paraidrettssenteret i Trøndelag søker også frivillige som kan bidra under aktiviteter, verksted, administrasjon og oppfølging av utøvere inn i idrettslag.
Se hva du kan bidra med her.

Statsminister 5.JPGEn sporty statsminister prøvde blant annet ut el-innebandy i møtet med ulike paraidretter.

Statsminister 3.jpg

Vibecke Sørensen, 1. visepresident i Norges idrettsforbund, hilset statsministeren og mannen hennes velkommen til Trondheim. Midt på bildet, Per-Einar Johannessen, prosjektleder for Norges første Paraidrettssenter.

Statsminister 1.jpg

Statsminister Erna Solberg sammen med noen av parautøverne under besøket i Trondheim.

Utleira.jpg

Statsministeren kastet håndball med Hanna Malvig fra Utleira IL.