Idrettspresident Zaineb Al-Samarai sammen med representanter fra Trøndelag idrettskrets og Kolstad Håndball.

Innholdsrik dag med besøk av idrettspresidenten

Tirsdag 29.08 fikk Trøndelag besøk av idrettspresident Zaineb Al-Samarai, som er ute på besøk i kretsene i forbindelse med den pågående valgkampen. Dagen til presidenten startet med en hilserunde på Idrettens Hus i Trondheim, før det bar videre på rundtur.

Første stopp for dagen var hos Kolstad Håndball. Her fikk vi først høre fra Lone Strand Randal om strukturell satsing på breddeidretten. Kolstad Håndball har spesielt en satsing på jenter i idretten, og bydelen, og klubben preges av mange med multikulturell bakgrunn. Det er et tydelig fokus i klubben på å få alle med, både som utøvere, trenere, dommere og frivillige, og de involverer gjerne hele familier, til stor glede for idrettspresident Al-Samarai.

Etter hvert dukket flere av spillerne på elitelaget opp, og det ble snakket om satsingen innenfor elite over lunsjen. Spillerne snakket om en annen idrettshverdag i Kolstad, enn i Europa, hvor de her i større grad brukes utenfor håndballbanen, blant annet på håndballskoler og i markedsarbeid. De trakk også frem tidligere idrettsbakgrunn, og det er tydelig at de alle har allsidig idrett fra ung alder i kroppen. Idrettspresidenten var nysgjerrig på hva norsk idrett kan gjøre for å sikre best mulig hverdag for toppidrettsutøverne, og spillerne delte gledelig sine erfaringer.

Videre gikk turen til Olympiatoppen i Midt-Norge på Granåsen, hvor vi fikk se hva de driver med. Det ble snakket om forutsetningene for å lykkes videre med arbeidet, og hvordan norsk idrett og politikerne bør legge til rette for å sikre utvikling. I tillegg til dette fikk vi se litt av anlegget til Ski-VM i 2025, og fikk høre om planene for videre arbeid her. Etter dette gikk turen videre til Trondheim rådhus, for møte med kommunedirektøren, før det var duket for politiske debatter på Paraidrettssenteret.

Sammen med Trondheim idrettsråd, hadde vi invitert til debatter med både kommune- og fylkestingspolitikere. Det var godt oppmøte på Ranheim, og enda flere fikk med seg debattens direktesending. Politikerne ble blant annet utfordret på anlegg, skolemodell, inkludering og toppidrett. Dersom du ikke fikk med deg debatten kan du se den i opptak her: https://vimeo.com/857964376/014591a870.

Vi takker idrettspresidenten for besøket, og ønsker henne lykke til videre med besøk i kretsene.