Finn-Magne Simonsen er årets ildsjel. Her sammen med Hans Majestet Kongen. Foto: Gard Brox Jensen, NRK

Disse vant priser under Idrettsgallaen

Et uvanlig idrettsår gjorde at det ble en litt annerledes idrettsgalla i år. Men fem priser ble likevel delt ut.

Kveldens første pris, årets forbilde, gikk til Mats Zuccarello.

– Vinneren er både jordnær, verdensstjerne og et raust medmenneske – med et stort hjerte for barn. Årets forbilde er spesielt opptatt av å hjelpe vanskeligstilte barn og unge inn i idrettsfellesskapet, sa kulturminister Abid Q. Raja da han overrasket ishockeystjernen hjemme hos familien og overrakte prisen.

«Dugnadsgeneralen»
Finn-Magne Simonsen fra Bjerkvik IF i Nordland fikk prisen for årets ildsjel. På Slottet mottok han prisen fra Hans Majestet Kongen.

– Jeg vil takke alle ildsjeler i hele Norge. Uten frivilligheten hadde ikke norsk idrett vært der den er i dag, sa han under direktesendingen på NRK.

I begrunnelsen fra Nordland idrettskrets for hvorfor Simonsen burde bli kåret til årets ildsjel, sto det blant annet:

«Finn-Magne har drevet utrettelig frivillig arbeid for Bjerkvik IF, idretten og kulturlivet i bygda i nærmere 50 år. I starten samtidig som han selv var aktiv spiller, men når han la opp som spiller, viet han all sin fritid og vel så det til idretten på frivillig basis. Finn-Magne blir av alle i bygda og i hele Narvik kommune kalt den store «dugnadsgeneralen», og han har hatt og har fremdeles en styrende hånd eller en finger med i alt som skjer innenfor idrett- og kulturlivet i bygda. Det påstås at uten Finn-Magne ville det verken eksistert idrettshall eller kunstgressbane i Bjerkvik.»

Saken fortsetter under bildet.
Statsminister Erna Solberg sammen med Rune Andersen (årets hederspris) og Finn-Magne Simonsen (årets ildsjel). Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Røiseland og Hovland sto for årets sportsprestasjoner
Hvem som skulle få prisene for årets kvinnelige og mannlige sportsprestasjon, var det publikum som avgjorde ved å stemme.

På herresiden sto det til slutt mellom golfspiller Viktor Hovland, fotballspiller Erling Braut Haaland og hekkeløper Karsten Warholm. Hovland endte opp som folkets favoritt, og det samme gjorde skiskytter Marte Olsbu Røiseland. Skihopper Maren Lundby og håndballjentene havnet på pallen sammen med skiskytteren.

Dopingjegeren Rune Andersen ble tildelt årets hederspris for sitt mangeårige antidopingarbeid. Prisen ble delt ut av statsminister Erna Solberg.

Disse vant priser:

• Årets forbilde: Mats Zuccarello
  • Årets ildsjel: Finn-Magne Simonsen, Bjerkvik IF
  • Årets hederspris: Rune Andersen
  • Årets sportsprestasjon, kvinner: Marte Olsbu Røiseland, skiskyting
  • Årets sportsprestasjon, menn: Viktor Hovland, golf

Idrettspresident Berit Kjøll var gjest på Idrettsgallaen. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK