Johan Golden leder Idrettsgallaen på NRK 9. ianuar 2021. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Idrettsgalla 2021: Fem priser skal deles ut

Et uvanlig idrettsår gjør at det blir en litt annerledes idrettsgalla lørdag 9. januar. Men fem priser skal likevel deles ut: Årets ildsjel, årets forbilde, årets hederspris og årets kvinnelige og mannlige idrettsprestasjon.

Hvem som stikker av med prisene for årets kvinnelige og mannlige idrettsprestasjon, er det publikum som avgjør ved å stemme på sine favoritter. Kandidatene blir presentert på nyåret, og avstemningen avsluttes under direktesendingen på NRK lørdag 9. januar. Prisene går på tvers av type idrett, enten det gjelder individuelle grener, lag, paraidrett og så videre.

Johan Golden skal lede Idrettsgallaen, som har 20-årsjubileum i 2021. Allerede i sommer meldte Norges idrettsforbund at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, er flyttet til 8. januar 2022.

– Det er en spennende utfordring å lage Idrettsgallaen i en tid preget av korona. Her er det atskillig mer enn én X-faktor. Men vi lover å hylle idrettsutøverne og ikke minst heltene som jobber frivillig for idretten, sier NRKs prosjektleder Nadia Hasnaoui i en pressemelding.

Idrettsgallaen 2021 sendes på NRK1 og i NRK TV lørdag 9. januar fra kl. 19.50 til 21.20.