Innhold i kurset

Målet for «Lederkurs for ungdom 15–19 år» er å forberede deltagerene på lederverv i ulike deler av klubbarbeidet i norsk idrett. Her skal de få kunnskap om hva det vil si å være en frivillig ressurs i idretten, og ikke minst bli motivert til å ønske og å tørre å ta ansvar i egen klubb.

Målgruppe
Ungdom i alderen 15-19 år (fyller 15 år i løpet av året) som er medlem av idrettslag og ønsker å utvikle seg som idrettsleder. Det er en fordel om man har oppgaver i klubben (styreverv/utvalg e.l.) eller ønsker å ta en aktiv rolle i klubben.

Organisering
25 timer fordelt på to deler. Første del er en helg med kursopplegg på totalt 19 timer inkludert overnatting fra fredag til søndag. Andre del er en lørdag eller søndagssamling på 6 timer. I tillegg kommer praksis i klubb. Det kreves 100% oppmøte for å få deltagerbevis. Du melder deg på begge samlingene ved påmelding, og får kursbevis som kan brukes eksempelvis i forbindelse med jobbsøknader.

1. samling

• Bli kjent
  • Selvbilde, selvtillit og selvfølelse.
  • Deg som rollemodell
  • Medlemmet i sentrum
  • Deg som ressurs
  • Fra mål til handling
  • Kommunikasjon
  • Presentasjonsteknikk

Praksis
Alle deltagerene skal mellom de to samlingene presentere i klubben sin hva man har vært med på og lært første kurshelg. Utover dette blir det forventet minst 10 timer med praksis i klubb, for eksempel:

• Planlegge og gjennomføre aktiviteter – idrettslige og/eller sosiale
  • Lage ungdomsgruppe i laget/klubben
  • Være aktiv deltager i utvalgs-/styremøter

2. samling

• Evaluering av handlingsplan og gjennomført praksis
  • Erfaringsutveksling
  • Videre engasjement og rolle i idrettslaget

Viktig informasjon
Det er lagt opp til at idrettslaget har en person som fungerer som kontaktperson for deltageren. Les mer under forventning til idrettslaget.