Ønsker du å jobbe frivillig med barn i sørlige Afrika - næremst kostnadsfritt i ett år? - da bør du søke på Idrettens fredskorps. Det gjorde Camilla Grande Høydahl (28) fra Senja. Hun angrer ikke. Foto: Geir Owe Fredheim

Ikke la anledningen gå ifra deg – søk på Idrettens fredskorps nå! Fristen er 1. april!

1. april er det søknadsfrist for Idrettens fredskorps. Dette er anledningen du har ventet på for å endre ditt eget liv, og livene til barn og unge i sørlige Afrika. Er du mellom 20 og 30 år og kunne tenke deg å jobbe som frivillig med idrett og lek i ett år bør du søke nå!

Idrettens fredskorps er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund. Som idrettsfrivillig bidrar du med din idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i Zambia eller Malawi. Intensjonen er å gi barn og unge i det sørlige Afrika like muligheter og tilgang til fysisk aktivitet.

- I sørlige Afrika er det arbeidet vi gjør helt avgjørende. Gjennom utvekslingsprogrammet bidrar de frivillige med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i det sørlige Afrika. Idrettsutvekslingen innebærer sosialt samvær, sportslig fellesskap og nye bekjentskaper på tvers av kulturer, forteller Ketil Husøy, programansvarlig for Idrettens fredskorps i Norges idrettsforbund.

Søknadsfristen er 1. april

- Har du evner, kunnskaper eller formidlingsevne innen idrett? Blir du oppstemt av tanken på lek og moro, liker du utfordringer og har trua på deg selv? Da vil idrettens fredskorps gi deg en unik mulighet til å berike livet ditt og livet til barn og unge i Zambia eller Malawi. Søk i dag og snu livet opp ned, er den klare oppfordringen fra Husøy.

Camilla Grande Høydahl (28) fra Senja jobber som idrettsfrivillig i Mzuzu - nord i Malawi. Hun stortrives i jobben.
- Du bør være interessert i sport, kunne ta en utfordring på strak arm, improvierere og ikke være redd for å gå ut av komfortsonen. Hvis du har disse egenskapene, og er interessert i å oppleve tidenes år, så bør du søke, sier Grande Høydahl.

Hvorfor bli idrettsfrivillig?

• Fordi du som idrettsfrivillig blir utfordret og får nye impulser på en helt annen måte enn du får i Norge
  • Fordi NIF dekker kost og losji, forsikringer, reise og kostnader til vaksiner (vaksiner inntil 1500 kr)
  • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å dele din idrettsglede og erfaring med barn og unge i det sørlige Afrika