Til kronikk.jpg

Idrettsglede for alle

Idretten er fantastisk - idretten er brutal. Den spiller på et spekter av følelser akkurat som livet ellers - en reise i opp- og nedturer. Oppturene er de mest fantastiske, nedturene kan være vanskelig å takle; enkelte spretter raskt opp igjen, mens andre bruker lengre tid til å komme seg ovenpå.

Motivasjonen for den enkeltes engasjement i og rundt idretten er forskjellig og vi har mange ulike roller. Vi er utøvere, tidligere utøvere, trenere, ledere, foreldre, besteforeldre, venner, støttespillere og mannen i gata. Uansett har vi alle en viktig rolle i og rundt idretten, gjennom å være tilstede på idrettsarenaen og i vår bruk av sosiale media. Vi er rollemodeller for de rundt oss, for barna våre, for ungdommene våre og for vennene våre. Dette er lett å glemme i kampens hete, når engasjementet og lysten på seier tar overhånd.

Vi lever i et samfunn der man skulle tro at «alt er lov», og media har en viktig rolle. Gjennom aviser, TV, radio og sosiale medier får vi daglig oppdatering om det som foregår, om vinnere og tapere. Vi oppdaterer oss, og kan selv utrykke hva vi mener om idretten, trenere, ledere, idrettslagene og om enkeltutøvere. I kommentarfeltene og på idrettsarenaen er det lett å glemme at alle disse vi slenger ut kommentarer om er mennesker, akkurat slik som oss. De leser det, hører det og påvirkes av det. Tribunene er heller ikke et fristed for ytringer og pipekonserter. Vi hører om foreldre som vegrer seg for å ta barna med på idrettsarrangement på grunn av høylytte kommentarer og ytringer fra publikum, og idrettslag som må stenge kommentarfeltene fordi kommentarene blir for drøye. Er det slik vi vil ha det? Overhode ikke! Fordi ingen fortjener det!

Heldigvis er det mange flotte rollemodeller der ute, så la oss bli flere!!

Idretten skal være en arena der det er lov å prøve å feile. Vi må se menneskene under skidressen, bak fotballdrakta, håndballdrakta, turndrakta - de flotte jentene og guttene som legger ned utallige treningstimer hver eneste dag for å bli bedre utøvere. La oss støtte utøverne som prøver så godt de kan å få med seg det som skjer på skolen, som byr på seg selv i media, som stiller opp for sponsorer på arrangement for barn og unge og for barna i idrettslagene som ønsker autografer og bilder. La oss støtte utøverne som sender konfirmasjonshilsen, drar på sykebesøk, signerer drakter, lager skidresser til inntekt for kreftsyke barn, sender bilder og autografer til bursdagsbarn.

La oss støtte trenerne, lederne, dommerne, de tillitsvalgte og alle de frivillige i idrettslagene. De som gjør så godt de kan hver eneste dag for å holde aktiviteten i gang. Alle disse er mennesker med følelser og vi mennesker fungerer best når vi møtes med et klapp på skuldra, et smil, oppmuntring og positivt tilsnakk. Kanskje trenger vi det aller mest i motgang, når noen mener vi «minst fortjener det»

Vær en god støttespiller og rollemodell, sørg for at alle utøvere blir sett og får gode opplevelser på idrettsarenaen. Gi et rosende ord til de som tilrettelegger for all idrettsaktivitet - de gjør en verdifull jobb for barn, ungdom og voksne i fylket vårt. Frivilligheten er skjør, støtt opp om de som tilrettelegger.

Møre og Romsdal idrettskrets sin visjon er «Idrettsglede for alle». Det ønsker vi at alle som er en del av idretten skal oppleve og at de som kommer utenfra skal se.

Hilsen Møre og Romsdal idrettskrets