Fotograf: Eirik Førde

Frivillig arbeid for 806 millioner i Møre og Romsdal i 2018!

«Idrettsglede for alle» er visjonen til Norges idrettsforbund. Dette er en visjon som legger listen så høyt at vi alle har noe å strekke oss etter, og vi tør påstå at det er få organisasjoner i Norge som leverer så mye glede, fellesskap og helse som alle de lokale idrettslagene gjør.

Norsk idrett er tuftet på frivillighet og Møre og Romsdal idrettskrets heier på alle frivillige. De som velges på årsmøtet for at idrettslaget i hele tatt skal kunne eksistere, de som vier det meste av fritiden sin for at jenter og gutter i alle aldre skal ha et treningstilbud. Vi heier på de som tar dommerkurs for å ta på seg den av og til utakknemlige rollen med å sørge for at konkurranser gjennomføres på en fair måte, de som er med på dugnad og de som stiller opp når det trengs kioskvakter på turneringer og konkurranser. Dere, og alle andre frivillige, er uvurderlige!

Nå når medlemstallene for 2018 er klare, kan vi se hvilken estimert verdi det frivillige arbeidet innen idretten i Møre og Romsdal hadde i fjor - 806 075 382 kroner[1]. En sum det er vanskelig å forestille seg. For å gjør det enklere kan vi gjøre det om til antall solgte vafler. Sier vi at en vaffel selges for 15 kroner er vi oppe i 53 738 358,8 vafler. Skulle vi for moro skyld vist politikerne våre hvor mye frivillig arbeid dette er, kunne vi lagt vafler[2] tett i tett på rekke og rad i hele 10 553 km. I og med at vei er noe som diskuteres mye i Møre og Romsdal, bruker vi eksempelet:

Hadde vi lagt disse vaflene ut tett i tett i flere rader (la oss si ett felt = 2 rader slik at alle bilens dekk har vafler å kjøre på) kunne vi laget vaffelvei fra Volda i sør til Rindal i nord[3] med 21,5 vaffelfelt!

Illustrasjon av 2 vaffelfelt - tenk deg 21,5 slike i bredden.

Fotnote:

[1] Dette er beregnet ved bruk av Hopkins Modell. Ved Johns Hopkins Universitet i USA er det utarbeidet en modell for beregning av verdien av frivillighet. Modellen er anerkjent og brukt i 27 land.

[2] Dersom vi tar utgangspunkt i vaffeljernet Wilfa – WAS-623 som steker vafler med en diameter på 21,5cm.

[3] Ifølge google maps er korteste vei mellom Rindal og Volda 269 kilometer.

Kommune Antall medlemmer Antall frivillige årsverk Verdien på det frivillige arbeidet
Aukra 661 10,6 5.788.456
Ørskog 603 9,6 5.280.543
Ørsta 4 121 65,9 36.088.092
Ålesund 14 881 238,1 130.314.703

Møre og Romsdal 92 048 1 472,8                                              806.075.382

Bedriftsidretten er unntatt i beregningene og kommer i tillegg.