Treningstur med gode venner.jpg

Aktivitetsglede – den viktigste motivasjonen

10. mai markerer vi Verdens aktivitetsdag for 15. gang. Med denne dagen ønsker vi å vise at fysisk aktivitet er en kilde til glede og overskudd. Fysisk aktivitet er en medisin helt uten bivirkninger – som gir både helsegevinsten som forebygging av livsstilssykdommer og glede ved bevegelse. Kroppen er skapt for bevegelse.

Dine 30 er en kampanje som Helsedirektoratet startet for noen år siden. Med denne kampanjen ønsket Helsedirektoratet å få fram at aktivitet er like viktig som søvn og mat. Du trenger ikke dyrt treningstøy eller utstyr for å holde deg i form. Du trenger bare kroppen din og bruke anledningene som dukker opp – leik med unger, sykle til jobben, hagearbeid, eller gå til butikken når du skal handle.

Vi er mange som har arbeidsområder som omhandler fysisk aktivitet. Sammen ønsker vi å motivere, tilrettelegge, skape, arrangere og veilede - men det er den enkelte som må gjøre jobben. Det handler om å finne sin egen indre drivkraft til å være fysisk aktiv, til å finne gleden i bevegelse hver dag. Skal du lykkes med å være fysisk aktiv hele livet, må du finne noe du liker og som gir deg glede og de gode opplevelsene, uavhengig av hva all verdens forskere og anbefalinger sier. Finner du en aktivitet som gir deg dette, vil du holde motivasjonen hele livet. Det er viktig å ikke miste fokus på egenverdien av det å drive fysisk aktivitet.

Det er viktig å velge en aktivitet som man liker og som gir glede

Man kan sykle, løpe eller rusle på stille stier i parken, langs veien eller finne sin aktivitet i nærområdet. Noen tilbringer timevis på fotballbanen, håndballbanen, volleyballbanen eller basketballbanen, går milevis på ski, tilbringer dagen i skianlegget, i hoppbakken eller på snødekte eller «bare» fjelltopper. Andre er i full aktivitet på ridebanen, i turnhallen, på treningssentre, i skolegården eller i dansestudio. For noen gir lek med barn, barnebarn og hunden den mest lystbetonte bevegelsesglede. Mens andre kan ha glede av å være Aktivitetsvenn – du gjør en aktivitet du liker sammen med en person med demens. Mulighetene er mange og de ligger rett utenfor stuedøra.

Hvordan markerer du Verdens Aktivitetsdag i år – her er noen gode tips?

Ta en Stikk UT-tur alene eller sammen med venner og familie og få felles fantastiske naturopplevelser. Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal og Sunnmøre Friluftsråd, oppfordrer store og små til å registrere turene sine på www.stikkut.no

Frisklivssentralen i Molde kommune, Nasjonalforeningen for folkehelsen Bolsøy Helselag, Molde og Romsdal Turistforening og Møre og Romsdal idrettskrets inviterer til aktiviteter på Museumsområdet i Molde og åpen gård på Holmarka. Det blir natursti for barn og Hjertemarsj i helseløypa på Romsdalsmuseet – denne er tilgjengelig for rullestol og barnevogner, og i løypene blir det overraskelser for små og store.

I Kristiansund inviteres byens borgere til offisiell åpning av ny  KulTUR løype på en historisk rundtur i Vågen. Turen starter fra Piren i Kristiansund sentrum hvor man tar Sundbåten til Gomalandet.  Båtturen tar ca. 10 minutter og på veien går båten først innom Innlandet og Nordlandet før den stopper på Gomalandet og man vandrer ned til Vågen. Med KulTUR-prosjektet ønsker Friluftsrådet å bidra til økt aktivitet i områdene der folk bor, støtte opp under visjonen om «Friluftsliv for alle hele året» og å øke kunnskapen om kultur- og naturkvalitetene i folks nærområder.

I Eide samarbeider kommunen med frivilligheten og innbyggerne. De inviterer til Halaas setra til en uformell hyggestund med fokus på helse og aktivitet.

I Gjemnes kommune arrangerer Osmarka-, Torvikbukt- og Batnfjord idrettslag felles tur til Orsetsetra, som også er StikkUt post. Turen starter ved skolen i Torvikbukt klokka 17:30.

I disse dager arrangerer Nasjonalforeningen for folkehelsen «Hjerteuka» med hjertemarsjer, stands og et vell av aktiviteter i helselagene over hele fylket.  Samtidig med Hjerteuka arrangeres Hopp for Hjertet, der 6 236 barn i Møre og Romsdal hopper tau i to uker.

Flere steder i fylket arrangeres også Tine Stafetten 10. mai. Dette er et samarbeid mellom Norges Friidrettsforbund, lokale idrettslag og Tine.  Arrangementene er både på dagtid og på kveldstid. Stafetten setter fokus på aktivitet i skolen. Møt opp og hei på elever fra din lokale skole.

Sjekk dato og tidspunkt for om de markerer Verdens aktivitetsdag i din kommune.

Møre og Romsdal idrettskrets, Møre og Romsdal Skikrets, Norsk Friidrett Møre og Romsdal og Norges Kampsportforbund, Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal, Nordmøre og Romsdal friluftsråd, Sunnmøre friluftsråd og Molde og Romsdal turistforening oppfordrer idrettsvenner og andre til finne sin aktivitet og gjerne utfordre en venn til å bli med å prøve! Gjør noe du liker, litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet og Verdens Aktivitetsdag er en fin dag å begynne på. Og finner du ikke et arrangement der du bor, finner du kanskje en venn å gå tur med!

Møre og Romsdal idrettskrets
Møre og Romsdal Skikrets