Foto: Rune Helliesen

Endelig tilbake

Idrett for alle – slagordet som har samlet Norge i flere tiår – er endelig aktuelt igjen. Etter 15 måneder med restriksjoner og helt eller delvis totalforbud mot organisert idrett er vi igjen på plass. Endelig.

Men nå starter jobben med å få alle tilbake i aktivitet og ikke minst inn i idrettslaget. For oss i Møre og Romsdal er dette en formidabel jobb. Tallenes tale er knallharde. Siden utgangen av 2019 har 12.000 medlemmer forsvunnet fra idrettslagene våre. Dette er tall som gir grunn til bekymring. Men først og fremst er det tall som bør være en motivasjon for høstens arbeid med å få hele norsk idrett tilbake dit den skal og bør være.

25. september er satt som den store markeringsdagen for å vise at idretten nå er tilbake og har en unik posisjon i alle lokalsamfunn i dette landet. Dette er dagen da vi utfordrer alle idrettslag til å ha aktiviteter for samler flest mulig til idrettsaktivitet. Da skal alle aldersgrupper og funksjonsnivå i aksjon.

Og dette er også en anledning til alle idrettslag til å gjenvinne tapte medlemskap. Det er nettopp vår massive oppslutning om idrettslaget som er grunnlaget for den posisjonen idretten har i Norge. Aktivitet, tilhørighet og trivsel. Det er slik vi gir idrettsglede for alle.

I skrivende stund er våre toppidrettsutøvere i aller siste forberedelse til OL i Tokyo. Egentlig skulle de olympiske lekene vært arrangert i fjor, men som kjent stoppet pandemien det. Fire fra Møre og Romsdal skal i aksjon i olympiske konkurranser. Karsten Warholm fra Ulstein, Karoline Bjerkli Grøvdal fra Rauma, Martin Helseth fra Ålesund og Geir Gulliksen fra Ålesund. Gulliksen er den eldste olympiske utøveren Norge har stilt med. Sprangrytteren er 61 år og kjempet blant annet med sin egen datter i finalen om den ene norske plassen i sprangridning.

Vi er selvsagt forventningsfulle og spente på hva alle fire kan prestere, men det er ikke til å stikke under en stol at «Team Warholm» med trener Leif Olav Alnes fra Torvikbukt setter noen helt spesielle følelser i sving.

Og det er grunn til å nevne det: Siste en olympiske gullmedalje fra et sommer-OL havnet i Møre og Romsdal var i 1912. Knud Leonhard Knudsen fra Ålesund var en av rundt 20 nordmenn på laget i troppsturn i Stockholm.

Ikke for å blåse opp forventningene, men det er ikke tvil om at vi alle har et intenst håp om at 2021 er året for Karsten Warholm.

Ingen tvil om at både utfordringene og gledene står i kø for oss som er glade i idrett. Nå må vi sammen gjenreise den idretten som har være limet i alle våre lokalsamfunn i generasjoner. Dette skal vi klare sammen.

Stå på. Sommer er tid for glede. Idrett er glede.

Velkommen tilbake – alle sammen.

Kåre Sæter
Kretsleder