COLOURBOX22585843.jpg

Julehilsen fra styreleder: 2021 – et år uten metern

For et år. Å skulle takke fylkets idrettsledere for jobben de siste 12 månedene har fått et helt annet utgangspunkt enn jeg i min villeste fantasi var i stand til å tenke meg ved forrige årsskifte. Alt har vært annerledes.

Nå kan vi masse om smitteverntiltak og heimemøter på Teams. Og vi veit altfor godt om hvor vondt det er å ikke kunne gi barn og unge det idrettstilbudet alle ønsker seg. Vi har alle kjent lengselen etter fullpakkede idrettsbaner, gledeshyl fra glade vinnere og en og annen tåre etter et surt tap. Vi har siden mars kort og godt lengtet inderlig etter hverdagen som ble borte.

Og dessverre. Budskapet vi nå skal gå inn i 2021 med der at vi fortsatt må påregne at det vil ta tid før vi igjen kan glemme antibac og meteren. Men dagen vil komme.

Jeg vet at dette året har vært veldig krevende for alle innen idretten. Og det er blitt stilt krav til oss ingen var forberedt på. Idrettsledere har blitt tvunget til å bruke uendelig mange timer til å utarbeide søknader om økonomiske kompensasjoner fra staten for at idrettslagene skal overleve. En uvirkelig situasjon for alle oss som gikk inn i verv for å skape idrettsaktivitet og idrettsglede.

La meg få benytte anledningen til å uttrykke hvor imponert jeg er over det omstillingsevnen som er vist. Men jeg er ikke overrasket. Norsk idrett er best i verden nettopp fordi både aktive og lederer hele tiden ser etter løsninger og hva som gir mest mulig idrettsglede for flest mulig.

For oss i Møre og Romsdal Idrettskrets har også året vært annerledes. Arbeidet med å få på plass kompensasjonsordninger som gir idrettslagene reel hjelp har tatt mye tid og krefter. Vi vet at ikke alle er helt tilfreds med alt. Slik er det. I en situasjon som den vi har vært i dette året har ikke noe vært perfekt, men vit en ting. Vi har alle gjort vårt aller beste.

På veg inn i 2021 ser vi en gryende soloppgang. Da er det viktig at vi  vi alle er klar til å få full aktivitet igjen så raskt som mulig. Vi har med glede sett at idrettslederne i Møre og Romsdal mer enn noen gang tidligere har oppdatert seg gjennom kursing og ikke minst planlegging av idrettsanlegg. Kunnskap og gode anlegg er det aller beste utgangspunktet for å møte framtida.

2020 har vært et av tidenes vanskeligste år for idretten. Det er grunn til å være stolte av den  samfunnsdugnaden som er gjort. Idrettens lojalitet og felles opptreden har blitt lagt merke til og satt pris på. Det er all grunn til å rette en varm takk til dere alle.

Vi i Møre og Romsdal Idrettskrets vil benytte anledningen til å ønske hver enkelt av dere en riktig god jul og la oss alle håpe at det nye året blir annerledes enn det vi nå har lagt bak oss. La oss i 2021 igjen  få gjøre det vi aller helst vil: Skape idrettsglede for alle – hver eneste dag.

______________
Kåre Sæter