Innhold i dette kapittelet

Å etablere en identitet som fysisk aktiv øker muligheten for at flere kan og vil drive idrett og aktivitet gjennom hele livet.

I Viken idrettskrets har vi i løpet av året fokusert sterkt på å fremme en livslang idrettsaktivitet. Studier, som den av Heckman og Loughlin (2021), har understreket viktigheten av fysisk aktivitet fra en ung alder. Vi erkjenner at å utvikle en "Aktiv identitet" er sentralt for å holde befolkningen engasjert i idrett gjennom hele livsløpet. For å støtte dette, har vi arbeidet med å øke tilgangen til nærmiljøanlegg og skoleanlegg som tilrettelegger for allsidig aktivitet, og vi har lagt vekt på helsefremmende praksis i alle våre idrettslag. Dette inkluderer fremme av idrettsglede, godt kosthold, antidoping, mangfold og inkludering.

I løpet av 2023 gjennomførte Viken idrettskrets flere betydningsfulle prosjekter, hver med spesifikke mål og fokusområder. "Aktiv på Dagtid" rettet seg mot å aktivisere personer utenfor arbeidslivet, mens "The Missing Link" fokuserte på mennesker med funksjonsnedsettelse, med mål om å styrke samarbeidet mellom frivillige organisasjoner og kommunen. "European Grassroots Esport" og "Aktive Lokalsamfunn" involverte samarbeid med idrettslag, idrettsråd, kommuner og fylkeskommune for å utforske idrettens evne til å påta seg samfunnsoppgaver og koordinere ansvar.

VIK arbeidet målrettet med å utvide nettverket gjennom samarbeid med idrettslag, idrettsråd, offentlige instanser som NAV og skoleverket, samt andre aktivitetsorganisasjoner som Tverga og Friluftslivet. Samarbeidet ble også styrket med kompetansemiljøer som NIH, LOA-fonden, anleggsutviklere og andre idrettsorganisasjoner. Dette inkluderte også etablering av samarbeid med stiftelser som støttet prosjektene økonomisk.

image0dcqf.png

Idrettskretsen spilte en aktiv rolle i støtte til idrettslag, idrettsråd, kommuner og fylkeskommune gjennom ulike prosjekter. Dette inkluderte deltakelse i prosjekter som "Aktiv på Dagtid" for å aktivisere mennesker utenfor arbeidslivet og "Idretts- og Aktivitetsråd" for å koordinere ansvar mellom kommunen og frivillige på aktivitetsfeltet.