Innhold i dette kapittelet

I løpet av 2023 tok Viken idrettskrets viktige skritt for å fremme samarbeid og strategisk utvikling innen idrettspolitikk. Året startet med forberedelser til kommunevalget, og det ble arrangert fire møter med idrettsrådene fra januar til april, med fokus på nøkkeltemaer som anlegg, frivillighet, aktivitet og bærekraft. Disse møtene fungerte som plattformer for å kommunisere og diskutere idrettens budskap til idrettsrådene innenfor kommunevalget. For selve kommunevalget fulgte VIK opp med fire valgkampsfilmer som idrettsrådene kunne bruke i sine kampanjer, og gjennomførte en valgkampturné med besøk i fire idrettsråd, sammen med idrettspresident Zaineb Al-Samarai.

Dette var også tidspunktet for lanseringen av Solidaritetsfondet; Idrettsrådets og idrettslagenes løsning for sammen å motvirke økende sosial ulikhet og ungt utenforskap. VIK bidro med en kampanjefilm for dette prosjektet.

Et viktig strategisk valg for VIK er å være aktive i samfunnsdebatten. Et av virkemidlene er å skrive kronikker. I 2023 skrev VIK 12 kronikker og vi etablerte “Viken idrettskrets mener” nettsiden. Kronikkene bidrar til å belyse aktuelle idrettspolitiske problemstillinger. De med størst spredning i 2023 var “Gi ungene idrett før utenforskapet tar dem” (november), “Diskvalifisert av lommeboken” (april) og “Kommunenes ukjente superhjelpere!” (februar).

Idrettskretsen deltok aktivt i utformingen av fylkeskommunens regionale plan for økt livskvalitet, med særlig vekt på forbedringer innen frivillighet og idrett. Denne regionale planen vil legge føringer også for de tre nye fylkeskommunene.

I samarbeid med ISCA gjennomførte VIK et prosjekt rettet mot flyktninger fra Ukraina, og deltok i en referansegruppe i Frivillighet Norges "Økt deltakelse"-prosjekt.

Under idrettstinget var idrettskretsen aktiv og bidro til å løfte frem flere viktige saker, blant annet om idrettsrådenes mulighet til å forbedre sin finansiering og et økt fokus på folkehelse.

En nyvinning for året var at VIK sto bak produksjonen av Idrettsforbundets podcast "Idretten vil". Podcasten hadde som mål å diskutere idrettspolitiske temaer, og i løpet av året deltok mange gjester, deriblant Anette Trettebergstuen, Thorir Hergeirsson, Berit Kjøll, Zaineb Al-Samarai, Silje Sandmæl, blant andre.

VIK deltok også sammen med andre idrettskretser på et møte med Høyre på Stortinget, hvor de adresserte idrettens situasjon etter pandemien og økonomiske barrierer. Dette var kun ett av flere møter med politikere fra fylke og Storting gjennom året.

I tillegg jobbet idrettskretsen med tilbakemeldinger og innspill til statsbudsjettet, med spesielt fokus på mva-kompensasjon og økonomisk støtte.