Innhold i dette kapittelet

Å være i et trygt og kompetent miljø, med demokratiske spilleregler, er nødvendig for at flere barn, unge og voksne både kan og vil drive med idrett og aktivitet.

Gjennom året har idrettskretsen arbeidet målrettet for å forbedre og styrke våre idrettslag. Vi har satt fokus på å bygge kompetanse og kunnskap, noe som er essensielt for et blomstrende idrettsmiljø. Med støtte fra offentlige tilskuddsordninger har vi arbeidet for å gjøre idretten mer inkluderende. Samarbeid med kommuner og idrettsråd har vært nøkkelen for å øke aktivitet og synlighet for idrettstilbudene våre. Vi har også vektlagt utviklingen av fremtidsrettede klubbhus og anlegg, og lagt stor vekt på å skape gode rammer for aktive lokalsamfunn.

Godt styresett er en forutsetning for bedre og tryggere idrettslag, med idrettskretsen i en sentral rolle. I tillegg til årsmøteforberedelser ga vi kontinuerlig støtte til idrettslagene gjennom rapportering og veiledning. Kontroll av idrettslag som søkte momskompensasjon var en sentral del av vårt ansvarsområde.

imagexxn3.png

Et viktig skritt vi tok, var å gjennomføre en grundig idrettslagsundersøkelse. Her fant vi ut om det var noen klubber som trengte hjelp og om det var tilfeller som ikke fulgte Norges Idrettsforbunds regelverk. Vi opprettholdt dialog med juridisk avdeling i NIF og andre idrettskretser og benyttet juridiske tjenester fra Advokatfirma Justad Johnsen.

image4hlv4.png

Vi prioriterte kompetanseheving gjennom kurs og daglig dialog. Statistisk sett håndterte vi 1.364 henvendelser og gjennomførte undersøkelser på 31 idrettslag. Mot slutten av året økte vi oppmerksomheten mot varsling og konflikthåndtering, i tillegg til økt fokus på arbeidsrett.

imageokgx8.png

I løpet av 2023 har vi aktivt støttet Norges idrettsforbund sentralt ved å delta i programkomiteen for Veilederutdanninga.

VIK har vært en sentral aktør i å tilrettelegge kurs- og webinaraktiviteter som dekker ulike viktige områder. Vi er fornøyde med den positive deltakelsen som disse tiltakene har oppnådd. I tillegg har vi arrangert 3 samlinger for ansatte i idrettslag- og idrettsråd, hvor temaer som styreportalen Orgbrain, Paraidrett, Allidrett, Politiattest, "Bærekraftsplan i idrettslag", "Fra klubbhus til aktivitetshus" og nettverksbygging for daglig ledere har vært på agendaen.

imagerfpm.png

Gjennom året har vi også fulgt opp vårt eget kompetansenettverk med to dedikerte samlinger med faglig påfyll og erfaringsutveksling. For å oppfylle målet om trygge og velfungerende idrettslag har Viken idrettskrets aktivt engasjert seg i klubbene. VIK arrangert tre daglig ledersamlinger med mål om å ivareta og styrke daglig ledere og administrativt ansatte i idrettslag og idrettsråd.

imagekp3tg.png

Vi benytter NIFs klubbutviklingsmodell som et veiledende verktøy, og i løpet av 2023 har vi bistått både særidrettslag og fleridrettslag med ulike utfordringer. Vårt interne samarbeid mellom administrasjonen og ulike team har vært en nøkkelressurs for å kunne tilby klubbene et bredt spekter av tjenester.

VIK har videreført vårt tilbud til videregående skoler med idrettsfag om kurset "Barneidrettstreneren". Fem skoler har valgt å integrere dette kurset i undervisningen, og alle elever har fått dette som en del av utdanningen. Registreringen av kursene skjer gjennom "Idrettskurs," hvor elevene melder seg på via Min Idrett. Ved skoleslutt godkjenner idrettskretsen de elevene som lærerne vurderer som gjennomført. Dette gir elevene muligheten til å inkludere kurset i sin Idretts-CV, og de kan selv hente ut kursbeviset i Min Idrett. Dette initiativet er en del av vår innsats for å styrke kompetansen og engasjementet for idrett blant ungdommen.

imageb3qzs.png

image3acig.png

5.1 VIKs suksess med å integrere flyktninger fra Ukraina

VIK har lenge arbeidet med å styrke inkludering i idrettslagene. Da flyktninger fra Ukraina kom, var et imponerende hvordan idrettslagene raskt inkluderte dem. Selv om det kom færre flyktninger enn forventet, tilbød vi ulike aktiviteter for både familier med fast opphold og de på mottak. Organisasjonene i Viken samarbeidet om å formidle tilbud og støtteordninger til idrettslagene, med en egen nettside (med støtte fra Viken fylkeskommune) for relevant informasjon og et nettkurs om inkludering. Vi jobber tett med kommuner, flyktningmottak og andre frivillige organisasjoner. VIK tok på seg oppgaven med etableringen av nettsiden.

5.2 ISCA-piloten

I dette pilotprosjektet var målet å utforske og vurdere effektiviteten av forskjellige idrettsrelaterte aktiviteter og programmer, designet for å fremme inkludering og engasjement blant barn og unge, med et spesielt fokus på flyktningebarn. Av 60 inkluderingsklubber er det 5 klubber som ville teste ISCA-piloten:
Kolbotn IL
Skiforeningen
Lørenskog gymnastikklag
Stabekk turn
Ringerike Panthers

Kolbotn IL har et “Kjære trener” - konsept for trenere som kan gi gode råd om hvordan man skal opptre overfor barn og unge, samt hva de skal være klare over når det gjelder barn og unge med utfordringer. Sammen har Viken idrettskrets og Kolbotn IL laget en film om hvordan de kan ta vare på barn som er på flukt fra krigsherjede områder, med spesielt fokus på flyktninger fra Ukraina.

Det skal publiseres en artikkel i 2024 på hvordan ISCA-piloten har fungert i klubbene.

5.3 Krafttak for mangfold og inkludering

Norges idrettsforbund lanserte satsingen på “Krafttak for mangfold og inkludering” i 2023. Den første samlingen gikk av stabelen på Scandic Fornebu 3.-4. mars 2023, hvor overordnet tema for konferansen var kjønnsbalanse og arbeid mot kulturelle og økonomiske barrierer. Målet er at det bygges nettverk og kompetanse mellom idrettslag og idrettsråd som har erfaring med å ta et utvidet samfunnsansvar og inkludere flere i idretten.

imagev0qe6.png

5.4 En bred fordeling av midler for å styrke mangfold

NIF mottok 25 000 000 millioner fra Kulturdepartementet til ordningen «inkludering i idrettslag». NIF fordeler rammetilskuddet. Viken idrettskrets søkte i 2023 og fikk tildelt kr 3 250 000. Av de tildelte 3,25 millioner kronene, ble 915 000 kroner spesifikt allokert som støtte til idrettsrådene, mens
2 335 000 kroner gikk til idrettslagene. Dette viser en klar prioritering av direkte støtte til idrettslag for å fremme inkluderingstiltak. 75 idrettslag mottok penger, med andre ord en bred distribusjon av midlene for å nå ut til en mangfoldig gruppe mottakere.

5.5 Tilrettelagt paraidrett, “The Missing Link" og para-idrettssenter

Viken idrettskrets lanserte temaside om universell utforming, initierte prosjektet "The Missing Link," og styrket samarbeidet med anleggstemaet. Sommeren innebar vellykkede tilrettelagte idrettsleirer og deltakelse i Sunnaaslekene. På høsten arrangerte de paraidrettsdager og startet arbeidet med et nytt paraidrettssenter.

Prosjektet "The Missing Link" søker å etablere en modell for samarbeid mellom kommunale tjenester og frivillige for å forbedre tjenesteytingen på kort og lang sikt. Sentralt i prosjektet er troen på at deltakelse i idrett, med dens positive innvirkning på fysisk og psykisk helse, mestringsfølelse, samhold og glede, kan være til nytte. BDO-mila, arrangert i samarbeid med Redd Barna, er et av høydepunktene der befolkningen oppfordres til å delta gratis. Det er også spesielle arrangementer for personer med ulike funksjonsvariasjoner under Verdens aktivitetsdager, inkludert åpen hall.

Prosjektet understreker viktigheten av å utfordre foreldres tendens til å tenke at aktiviteter ikke passer for deres barn med utfordringer. Målet med prosjektet er å legge til rette for at flere barn og unge med ulike funksjonsvariasjoner skal delta i organisert idrett.

Parateamet har aktivt knyttet til seg nye samarbeidspartnere gjennom arrangementer som paraidrettsdager og temaside for universell utforming. De har også støttet idrettslag, idrettsråd, kommuner og NIF sentralt gjennom daglig rådgivning, markedsføring av tilbud og nasjonal deltakelse.

imageh8sja.png

Statistikken viser gjennomføring av 13 kurs, oppfølging av 30 utøvere og samarbeid med 29 idrettslag. Teamet har opplevd økt engasjement og etterspørsel, men erkjenner behovet for ytterligere ressurser for å møte den økende etterspørselen.

5.6 Paraidrettstiltak 2023

Paraidrettstiltak i idrettslag mottar finansiell støtte fra et bredt spekter av kilder, som strekker seg fra fylkeskommunale enheter til private initiativer, inkludert ulike fond og direktorater. Disse bidragene spiller en vesentlig rolle i å forsterke og utvide mulighetene og tilgjengeligheten for paraidretten. Blant de nevneverdige støtteordningene finner vi Trygve Gulbrandssens minnefond, som allokere midler til Sportsskolen og arrangementer dedikert til paraidrett. "Aktiv i Viken" legger til rette for paraidrettsdager, mens Akershusfondet støtter Hurdalsleir og lignende paraidrettsdager. Bufdir er også en bidragsyter til Hurdalsleir. For å ytterligere støtte paraidrettstiltak i idrettslag, ble det nylig kunngjort og tildelt en sum på 40 000 kroner. Dette initiativet understreker et kollektivt engasjement for å fremme inkludering og muligheter innen idretten, sikre at alle har tilgang til å delta og nyte godt av sportens mange fordeler.