Innhold i dette kapittelet

Å utvikle gode og nære anlegg er en forutsetning for at idrett og aktivitet kan drives året rundt og nær der folk bor.

I løpet av året har Viken idrettskrets prioritert utviklingen av idrettsanlegg. Vi har sett på hvordan investeringer i anlegg genererer betydelig samfunnsnytte, som rapportert av Vista Analyse. Med et anleggspolitisk utvalg etablert gjennom idrettstinget, har vi jobbet for å sikre at de riktige anleggene bygges. Vi har også rettet oppmerksomheten mot sosial bærekraft i tildelingen av spillemidler, og understreket behovet for økonomisk støtte til anleggsutvikling.

imageobh4.png

I 2023 har Anleggsteamet i Viken idrettskrets fokusert på flere viktige prosjekter og samarbeid. Vi fikk finansiering med 20 millioner kroner til prosjektet “Grønt lys”, hvorav 16,5 millioner har blitt delt ut så langt. Juni markerte starten på prosjektet for omdanning av klubbhus til aktivitetshus. Det ble avholdt to store og viktige anleggskonferanser; Bærum i mars og Sarpsborg i oktober. Vi bidro også med høringsvar på nasjonal anleggspolitikk og spillemiddelordningen.

Anleggsteamet har videreført samarbeid med kretsene Oslo, Innlandet og Vestfold og Telemark, samt jobbet med ekstern kompetanse gjennom entreprenører og prosjekteringsselskaper. Samarbeidet har resultert in et nytt prosjekt, “Fra klubbhus til aktivitetshus”, som vi fikk gjennomslag for hos Sparebankstiftelsen DNB. Dette flerårige prosjektet tar sikte på å revurdere bruken av klubbhus, klubblokaler og uteområder med mål om å øke deres anvendelse i lokalsamfunnet.

Gjennom pilotprogrammer fra 2024 til 2026 vil interesserte kunne søke om ekstern kompetanse for å styrke tidligfasearbeidet og forbedre fremtidige søknader gjennom medvirkningsprosesser. Prosjektet fokuserer på å utvikle idrettslig aktivitet i lokalmiljøene ved å tilpasse anlegg til nye aktivitetstrender og samfunnsmessige utfordringer. Ved å omdefinere bruken av disse områdene, søker man å styrke idrettsorganisasjonenes innovasjonsevne, delingskultur og samlede kompetanse for å gi ny energi til lokalsamfunnet.

Vårt fokus på bærekraft ble demonstrert gjennom prosjektene og temaene i anleggskonferansene, samt ved samarbeidet med fylket om oppdatering av anleggsregisteret. Vi deltok også på møteplasser for idrettsråd og daglig leder-samlinger i fylket, og rettet et spesielt fokus på rammebetingelser, forskuttering og kommunal garanti for idrettslageide anlegg.

6.1 Forskuttering spillemidler og lånegaranti

I 2020 var det 24 kommuner som hadde disse virkemidlene på plass. Vi har gjennom flere år arbeidet sammen med idrettsrådene å få flere kommuner til å tilby disse rammefaktorene til sine idrettslag. Vi ser i dag at store kommuner som Fredrikstad, Sarpsborg og Bærum er blant de som nå tilbyr både kommunal garanti og forskuttering av spillemidler. Totalt i Akerhus, Østfold og Buskerud er det nå 34 kommuner som praktiseres forskuttering av spillemidler, 37 kommuner praktiserer kommunal garanti.

Ordningene har blitt koblet opp mot Grønt lys prosjektet, noe som har bidratt til mer midler til de som har disse virkemidlene på plass i kommunen. En gevinst ikke minst for kommende idrettslag som skal finansiere idrettsanlegg i fremtiden.

imageq1uo9.png

Viken idrettskrets har i perioden også tatt initiativet til å etablere et nasjonalt anleggspolitisk utvalg i Norges idrettsforbund (NIF). Utvalget vil fokusere på viktige saker som innspill til Kulturdepartementets anleggsplan, Idrettstingets vedtak om større anlegg, og forberedelser til NIFs anleggskonferanse i 2024. De vil også utvikle strategier for å nå anleggsmålene i "Idretten vil 2023-27". Dette initiativet markerer en betydelig innsats for å forbedre idrettsanlegg i Norge.