Professor og hjertespesialist Stein Ørn fra forskningsgruppen NEEDED. Foto: Carina Johansen

Vi oppfordrer 200 toppidrettsutøvere fra Rogaland til å delta i en livsviktig forskningsstudie

Professor Stein Ørn fra forskningsgruppen NEEDED ønsker ledere og trenere velkommen til orienteringsmøte torsdag 22. og fredag 23. juni.

Forskningsgruppen trenger 200 toppidrettsutøvere fra Rogaland til å delta i en livsviktig studie.

Hensikten er å undersøke belastningen på hjertet etter konkurranse, ved hjelp av en enkel blodprøve (Troponin). Vi har behov for deltakere i alderen 18 – 35 år. I denne studien er det nødvendig å rekruttere fra et mangfold av prestasjonsmiljøer, hvor deltakere er på det øverste seniornivået nasjonalt og/eller internasjonalt.

Stein Ørn er for mange kjent som sykkeltrener, blant annet for sin stesønn Alexander Kristoff. Til daglig arbeider Stein som hjertespesialist på SUS og professor ved UiS.

Høsten 2023 skal forskningsgruppen NEEDED starte en ny studie: NEEDED TopAthletic. I samarbeid med Olympiatoppen Sørvest og Rogaland idrettskrets inviteres nå klubbledere, trenere og medisinsk støtteapparat til orienteringsmøte på ett av to tidspunkter;

Tid og sted

Stavanger: Torsdag 22. juni kl. 18:00-19:30. Olympiatoppen/Vikinghallen, Ytre Eiganesveien 30 (Tjensvollkrysset), 4021 Stavanger.

Sandnes: Fredag 23. juni kl. 11:30-13:00. NEEDED-Senteret, Jærveien 107, 4318 Sandnes.

Anders Galaasen Bakken;

Epost: neededtopathletic@gmail.com