RIKskonferanse for idretten fredag 19. april 2024

Vellykket RIKskonferanse - barrierer til hinder for økt aktivitet og mangfold

Rogaland idrettskrets arrangerer sitt kretsting i helga. Tinget arrangeres annethvert år og denne gangen er det lagt til Clarion Hotel Energy i Stavanger. Som vanlig er programmet tettpakket, og helgen startet med et brak i form av RIKskonferanse med tema «barrierer til hinder for økt aktivitet og mangfold».

Økonomi er én av flere barrierer for medlemmer, utøvere og de som i dag står utenfor idrettsfelleskapet. Tilstrekkelig med idrettsanlegg, også for voksne, og nok frivillighet er en annen type barriere for idrettslagene. Krav og forventninger fra medlemmer og foresatte kan også oppleves som en barriere for de mange frivillige som tar på seg å lede idrettslagene, og de mangfoldige aktivitetene som tilbys av idrettslagene rundt om i hele Rogaland.

Vi er stolte over å ha fått med oss et spennende knippe foredragsholdere som på en engasjerende måte belyste ulike barrierer som vi vet mange er opptatt av i denne «dyrtiden».

JAnniche.jpg

Først ut var Jannike Haugan fra Sparebankstiftelsen SR-Bank. Stiftelsen deler årlig ut millioner av kroner til gode formål. Blant annet til økonomi som barriere. Hvorfor gjør de dette, og hva handler egentlig stimuleringsordningen FOR ALLE om?

Varhaug.jpg

Neste innlegg sto Jan Kristian Vasshus fra Varhaug idrettslag for. På Varhaug «bygge de sjøl», helt uten at foresatte må selge sokker i tillegg. Hva kan vi «byasser» og andre, som gjerne trener gratis i kommunale idrettsanlegg, lære om å rekruttere nok frivillige til å dra i samme retning?

Suttie.jpg

Alle vil ha Lyse på laget. Cathrine Suttie har i årevis sittet på andre siden av bordet når idrettslag og andre tar mot til seg og ber om et møte. Hun serverte blant annet råd om hvordan man kan lykkes når man er ute etter en byttehandel med næringslivet.

Tore OLT.jpg

Vi fikk storfint besøk av Tore Øvrebø fra Olympiatoppen, som delte sine tanker om viktigheten av daglig treningskvalitet, konkurranseforberedelser- og gjennomføring, og ikke minst relasjonsbygging i prestasjonsteamene.

Ivar Tri.jpg

Ivar Jacobsen representerer Haugesund Triatlonklubb, et idrettslag er rundt 200 av 300 medlemmer aktive voksne, noe som gjør det ganske enkelt å få tak i nok frivillige samtidig som de bidrar til norsk idretts visjon om Idrettsglede for alle – hele livet! Et skikkelig kjekt bidrag i kveldens program.

Gatelag.jpg

Svein Fjælberg har i årevis trent Gatelaget. Et lag for de som sliter med blant annet rus, og kanskje aldri har opplevd jubelbrus. Kveldens konferanse avsluttes med Svein i samtale med flotte Kjell Åge fra Gatelaget – vi takker for et rørende innlegg om engasjement, samfunnsansvar og «Kraft og kjærlighet»