Det er den så kalte A-meldingen som skal innholde opplysninger om alle arbeidstakere og deres arbeidsforhold, inkludert lønn og andre ytelser, arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk og den erstatter fem skjema. De fleste kan rapportere direkte gjennom sitt lønnssytem. De idrettslag som ikke kan dette, må gjøre det gjennom Altinn. En konsekvens er at kvaliteten på informasjonen må være høy, i motsatt fall vil a-meldingen bli avvist. En må rapportere selv om en ikke har betalt ut lønn til ansatte.
Dette er regluert i a-opplysningslovens § 4. A-meldingen erstatter følgende skjemaer:
• Lønns- og trekkoppgave (RF-1015, RF-1049, RF 1062)
• Årsoppgave for arbeidsgiveravgift/følgeskriv til lønns- og trekkoppgaver (RF-1025) • Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk (RF-1037) • Oppgave til lønnsstatistikk (RA-0500)
• Melding til Aa-registeret (NAV 25-01.10) Alle som har levert noen av disse oppgavene/skjemaene, skal nå levere a-melding i stedet. For de idrettslag som benytter en regnskapsbyrå til utbetaling av lønn og honorarer, vil mest sannsynlig ikke merke noen forskjell. Men det kan være bra for styret å innhente informasjon om de nye rutinene for regnskapebyrået, vil skape endrede rutiner også i idrettslaget. De idrettslag som ikke har regnskapsbyrå, og betaler ut honorarer