Stor interesse for seminaret i Stavanger

Vellykket seminar om idrettsungdom, ernæring og doping

Torsdag 30. november inviterte vi i samarbeid med Antidoping Norge og Sunn Idrett til seminar med tema «Idrettsungdom, ernæring og doping – hva trender i 2023?». Det skulle vise seg å bli en stor suksess med flott oppmøte og gode innlegg.

Målgruppe på seminaret var trenere, ledere, foresatte, lærere, helsesykepleiere og andre som jobber med ungdom, og vårt ønske var å gi disse en mulighet til å lære av ekspertene, og utvide bevissthet og kunnskapsnivået om doping, ernæring og trening for ungdom uansett ambisjonsnivå innen idretten.

Programmet for kvelden;

◾ Prestasjonsmat, kropp og vekt – hvordan veileder vi ungdommen? Nicole Næsheim, ernæringsfysiolog Sunn Idrett / OLT Sørvest

◾ Hvilke trender ser vi i idrettsmiljøene? Fredrik Lauritzen, forskningssjef, Antidoping Norge

◾ Hva sier norsk ungdom om doping? Marte Otterholm Fjeld, rådgiver folkehelse, Antidoping Norge

◾ Hvordan kan idretten bidra? Marie Omestad, prosjektkonsulent idrett Antidoping Norge

ADNO 2.jpg

AntiDoping Norge v/Marie Omestad i aksjon under seminaret.

Idrettskretsen driver ikke trenerkurs og kompetanse innen selve aktiviteten, det er det særforbundene som tar seg av. Men tematikk av tverridrettslig interesse er det viktig for oss å være med på å fremme. Vi ønsker å være med på å formidle kunnskap om kosthold og ernæring, fremme sunne idrettsmiljøer med gode holdninger og verdier knyttet til mat, kropp, helse og prestasjon.

Vi ønsker at ungdom skal kunne drive idrett, og samtidig ha et godt forhold til mat, kropp og trening. Skape gode matkulturer, trygghet og trivsel rundt mat, og gi ungdom kunnskap slik at de kan ivareta sin egen helse. Helse kommer alltid foran prestasjon.

Kroppen i stor endring i ungdomstiden, både fysisk og mentalt. En utvikling som kan være veldig forskjellig fra ungdom til ungdom, og mellom gutter og jenter. Utviklingen kan ha betydning både for helse og prestasjon på idrettsbanen. I denne fasen er det viktig å være tålmodig, noe som er lettere sagt enn gjort for en ungdom som ønsker resultater raskt.

Jaget etter gode idrettsresultater, eller en mer muskuløs kropp, kan være noe av grunnen til at noen ungdommer begynner å eksperimentere med blant annet tilskudd.

Takk til alle som kom - for deltagelse, nysgjerrighet og interesse. Vi håper du føler deg litt bedre rustet i møte med din ungdom eller din utøver.