idrettsgalla 2023.jpeg

Rogaland gjør seg gjeldende blant de nominerte på Idrettsgallaen

Sytten nominerte i kategorien Årets navn på Idrettsgallaen ble til seks finalister hvorav tre fra Rogaland. Les mer om de nominerte fra Rogaland i de ulike kategoriene nederst i saken.

Avstemmingen er avsluttet.

På lørdag hedres idrettsheltene våre, og hva hadde vel idretten vært uten disse? Idolene. Heltene. Forbildene. For våre unge talenter er det viktig å ha noen å se opp til. Noen som viser vei. Noen som motiverer til å gi jernet i motgang. Noen som kan holde liv i den lille flammen av håp om at drømmen kan bli virkelighet. Det sies at det ligger mye blod, svette og tårer bak de største prestasjonene. I realiteten vet vi at det koster atskillig mye mer enn hard trening og pågangsmot. Legg merke til en ting når medaljen deles ut eller «kula» løftes – ingen av våre idrettshelter har lykkes ene og alene. I takketaler og seiersintervjuer løftes støtteapparatet frem; det kan for noen være et omfattende nettverk, mens andre er begrenset til mor og far og di. Felles for de fleste som lykkes i toppidrett, er at de ikke glemmer hva – eller hvem - som har vært med å legge grunnlaget. Klubb, trenere, treningskamerater, og ikke minst de utallige frivillige med sine små og store, viktige roller idrettslagene der ute.

Vi er heldige i Norge som har frivilligheten. 34 000 årsverk i idretten spesielt skaper muligheter for idrett og aktivitet i hele landet. Idretten i Rogaland har over 145.000 medlemmer fordelt på 560 klubber. Det er mye glede, mestring og fellesskap, det! For samfunnet betyr det blant annet bedre folkehelse, mer inkludering og psykisk mestring. For lokalsamfunn er idretten en avgjørende kraft som skaper tilhørighet og samhold. For noen få betyr det medaljer i VM, OL og Paralympics.

De nominerte er...

I kategorien Årets mannlige utøver (som velges av utnevnt jury) finner vi Erling Braut Haaland og Jakob Ingebrigtsen. Alpinist Jesper Saltvik Pedersen er en av fire nominerte i Årets mannlige parautøver. I tillegg gratulerer vi Hildeborg Juvet Hugdal og Sondre «Gekko» Haga med velfortjente nominasjoner i hhv Årets kvinnelige utøver og Årets gjennombrudd. Som en del av lagtempolaget i skøyter for menn i OL 2022 – nominert i kategorien Årets lag – finner vi Peder Kongshaug. I samme kategori - Årets lag - er håndballspiller Kristina Sirum Novak nominert som en del av landslaget. På trenersiden er igjen Thorir Hergeirsson – etter hvert en vaskeekte Rogalending - nominert for sin innsats som hovedtrener for håndballjentene.

PS! Dette blir nok ikke siste gang i 2023 vi oppfordrer deg til å bruke stemmeretten din. Til høsten er det nemlig kommune- og fylkestingsvalg, hvor vi skal stemme frem de som skal være med å legge til rette for flere og bedre idrettsanlegg, mer aktivitet og økt frivillighet. Først og fremst for at hundretusener av barn, unge og voksne skal kunne oppleve idrettsglede og stolte øyeblikk hver eneste dag – men også for at de som vil gjennom nåløyet skal ha mulighet til å nå drømmen om prestasjoner på aller høyeste nivå. To be continued!