Peder Kongshaug (t.v)  overrekkes innsatspokalen av nestleder i idrettskretsstyret, Staale G. Haaland. Foto: Kristin F. Kragseth
Peder Kongshaug (t.v) overrekkes innsatspokalen av nestleder i idrettskretsstyret, Staale G. Haaland. Foto: Kristin F. Kragseth

Innsatspokalen til Peder F. Kongshaug

Å ta gull i et OL henger høyest for de aller fleste idrettsutøvere. Olympiske mestre fra Rogaland er sjelden vare, og gull i et vinter-OL er enda mer sjeldent for utøvere herfra. Peder F. Kongshaug klarte det i en av de vintergrenene med bredest internasjonal konkurranse.

Lørdag formiddag 18. mars arrangerte Stavanger Sandnes Skøyteklubb "Sparebanken Vest Rekordløpet", med imponerende 170 påmeldte rekrutter på startstreken. Ansvaret for oppvarmingen til løpet, hadde selveste OL-vinner og SSSK-løper Peder Kongshaug. Rammene kunne ikke vært bedre for utdeling av Rogaland idrettskrets sin innsatspokal for 2022, som går til nevnte Kongshaug.

Vi gratulerer så mye til en glitrende idrettsutøver og en knakende fin fyr!

Juryens begrunnelse var som følger:

"Kongshaug var en viktig del av det norske laget som tok gull på lagtempo i Beijing-OL sist vinter. I samme OL tok han også en sterk, men sur, 4. plass på 1.500 meter - kun 15/100 fra pallplass. Og mye har skjedd siden den gang.

Peder Kongshaug klarte det i en av vintergrenene med bredest internasjonal konkurranse. Det er en idrett der Norge historisk sett har dominert, men der det har vært langt mellom jubelen på 2000-tallet. Gullet i Beijing var derfor ekstra kjærkommet for den gamle skøytenasjonen.

Ekstra kjekt er det at Peder Kongshaug er et tydelig resultat av skøytesatsningen på Nord-Jæren. Byggingen og driften av Sørmarka Arena har gjort Stavanger til Norges ubestridte skøytehovedstad. Miljøet den hallen har skapt, er en viktig del av framgangen til 21-åringen - sammen med hans store og åpenbare idrettstalent."

Komitéen/jury for årets innsatspokal i Rogaland har vært som følger:

Nrk Rogaland, Lars Navestad

Aftenbladet, Stig Nilssen

Haugesunds Avis, Terje Flateby

Eigersund idrettsråd Svein Erling Jensen

Særkrets - Gym og Turn, Anne Løndalen

Haugesund idrettsråd, Helen Sunniva W. Hansen

Rogaland idrettskrets, Siri Ommedal (leder av utvalget)